استمرار تولید ١٥ میلیون متر مکعب گاز در سکوی ١٨A پارس جنوبی

استمرار تولید ١٥ میلیون متر مکعب گاز در سکوی ١٨A پارس جنوبی
مجری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به راه اندازی سکوی ١٨A این فاز گفت: هم اکنون در این سکو روزانه بیش از ١٥ میلیون متر مکعب گاز برداشت می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا حسن بویری در گفتگو با خبرنگار، با بیان این که هم اکنون گاز تولیدی در سکوی ١٨A برای فرآورش به پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ارسال می شود، گفت: با استفاده از این گاز هم اکنون این پالایشگاه بیش از ٣١ میلیون متر مکعب گاز به خط لوله سراسری تزریق می کند.

بویری افزود: هم اکنون روزانه از ٩ حلقه چاه سکوی ١٨A پارس جنوبی بیش از ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز تولید می شود، ضمن آن که به محض آمادگی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی برای فرآورش گاز ترش دریا، ارسال گاز در سکوی ١٧A نیز آغاز می شود.

به گزارش شانا، واحدهای فرآیندی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ هم اکنون در حال آماده سازی برای ورودی گاز ترش دریا هستند.

اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز، ٨٠  هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد از سال ٨٦ آغاز شد؛ در سال ٩١ این پروژه ملی در فهرست طرحهای مهرماندگار دولت وقت قرار گرفت تا با متمرکز شدن فعالیتها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم (مرداد ٩٢) به بهره برداری برسد، اما این مهم محقق نشد.

در دولت یازدهم با اولویت بندی فازهای در حال توسعه پارس جنوبی، فازهای ١٧ و ١٨ این میدان در میان فازهای اولویت نخست برای توسعه قرار گرفت.

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی بوسیله کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجرا است.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۶۳۰