عملیات کشش خط لوله فازهای ٢٠ و ٢١ آغاز شد

عملیات کشش خط لوله فازهای ٢٠ و ٢١ آغاز شد
عملیات کشش از ساحل خط لوله (شور پولینگ) فازهای ٢٠ و ٢١ از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران آ‎غاز شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت خبری شانا، مطلب افشاری، مدیر پروژه خط لوله شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی گفت: عملیات لوله‌گذاری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی که از چندی پیش در این شرکت آ‎غاز شده بود هم اکنون در مرحله کشش از ساحل خط لوله (شور پولینگ) قرار دارد و در تلاش هستیم در آینده‌ای نزدیک این مرحله نیز پایان یابد.

وی از پایان لوله‌‌گذاری فازهای ٢٠ و ٢١ تا پایان آبان ماه خبر داد و افزود: پیش بینی می‌کنیم پس از استقرار سکوی فاز ٢١ در موقعیت خود، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در این فاز تولید شود.

مدیر پروژه خط لوله شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با بیان این‌که دو رشته خط لوله دریایی ٣٢ اینچ به طول ١٠٠ کیلومتر، گاز تولیدی را در سکوهای فازهای ٢٠ و ٢١ به خشکی انتقال خواهند داد، گفت: ساخت سکوهای فازهای ٢٠ و ٢١ در شرکت تاسیسات دریایی در یارد خرمشهر در جریان است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال سکوی فاز ٢١ در موقعیت این فاز برای تولید گاز استقرار یابد.

افشاری میزان پیشرفت ساخت سکوهای دریایی فازهای ٢٠ و ٢١ را به ترتیب ٦٤ و ٧١ درصد اعلام کرد و افزود: از ١١ حلقه چاهی که قرار است در فاز ٢١ حفاری شود، هم اکنون حفاری هشت حلقه چاه، پیشرفت ٧٠ درصدی دارد و امیداوریم تا پایان تیرماه حفاری این چاهها به پایان برسد. 

براساس این گزارش، هدف از اجرای طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، حفاری ٢٢ حلقه چاه دریایی، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پالایشگاه ساحلی با ظرفیت روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز و  دو سکوی دریایی هرکدام به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز است.

پیش بینی می‌شود در صورت بهره‌برداری از طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی مجهز به تسهیلات جداسازی آب، سرویسهای جانبی، پل ارتباطی و سکوی مشعل حفر ٢٢ حلقه چاه تولیدی، نصب دو رشته لوله دریایی ٣٢ اینچ و دو رشته لوله ٤,٥ اینچ انتقال گلایکول در مجموع به طول تقریبی ٢١٢ کیلومتر و احداث پالایشگاه مستقل تصفیه گاز در منطقه ویژه اقتصادی پارس سایت یک در حوالی بندرعسلویه واقع در استان بوشهر و تامین برق از نیروگاه مشترک طرحها و تاسیسات زیربنایی مورد نیاز از جمله فعالیتهایی است که باید در فازهای ٢٠ و ٢١ انجام شود.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۴
تعداد بازدید : ۶۲۴