تولید اوپک به بالاترین سطح دو سال گذشته رسید

تولید اوپک به بالاترین سطح دو سال گذشته رسید

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایسنا، بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد عرضه نفت اوپک در ماه مه به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسیده چرا که افزایش صادرات نفت آنگولا و تولید بی‌سابقه عربستان و عراق کاهش تولید کشورهای کوچک تولیدکننده نفت را تحت شعاع قرار داده است.

افزایش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت تولید این سازمان را بالاتر از سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه قرار می‌دهد و نشان دهنده این است که عربستان و دیگر اعضای کلیدی اوپک روی سهم بازار خود تمرکز دارند.

بررسی‌های صورت گرفته بر اساس اطلاعات کشتیرانی و منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انرژی نشان می‌دهد عرضه نفت اوپک از روزانه 31 میلیون و 160 هزار بشکه در ماه آوریل به روزانه 31 میلیون و 220 هزار بشکه در ماه مه افزایش یافت.

وزرای نفت اوپک روز جمعه تشکیل جلسه می‌دهند و انتظار نمی‌رود که سیاست تولید خود را تغییر دهند چرا که بهای نفت از 45 دلار در ماه ژانویه به 65 دلار افزایش یافته و علایمی وجود دارد مبنی بر اینکه تولیدکنندگان پر هزینه که سهم بازار اوپک را تصاحب کرده‌اند رشد کندی دارند.

رسیدن تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) به 31 میلیون و 220 هزار بشکه در روز بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته است و انتظار نمی‌رود تولید این سازمان در جریان نشست اوپک در روز جمعه کاهش پیدا کند.

کارستن فیریچ - تحلیلگر کارمزبانک گفت:‌ هر چیزی به جز تمدید سقف تولید اوپک در نشست روز جمعه تعجب آور خواهد بود.

وی افزود: افزایش سریع تولید نفت خام آمریکا متوقف شده و قیمت نفت به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که اگر تولید نفت اوپک تغییر نکند عرضه این سازمان در ماه می در بالاترین سطح از اوت 2012 زمانیکه این سازمان روزانه 31 میلیون و 530 هزار بشکه تولید می‌کرد، قرار خواهد گرفت.

برنامه بارگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد بیشترین افزایش تولید از سوی آنگولا بوده که در ماه مه 58 محموله نفتی (بیش از مقدار برنامه‌ریزی شده در ماه آوریل) تولید کرده است.

عربستان بزرگترین صادر کننده اوپک عرضه خود را نسبت به رقم بی‌سابقه ماه آوریل که روزانه 10 میلیون و 300 هزار بشکه بود کاهش نداده است چرا که با تقاضای بیشتر از سوی مشتریان خارجی و نیروگاههای داخلی مواجه بوده است.

در بین کشورهایی که تولید کمتری دارند لیبی به دلیل ناآرامیهای داخلی دچار کاهش تولید شده است و تولید نفت نیجریه به دلیل نشت خط لوله کاهش یافته است.

براساس این بررسی صادرات نفت عراق که در سال جاری باعث افزایش عرضه اوپک شد نسبت به صادرات بی‌سابقه ماه آوریل قدری کاهش یافته است. البته پس از توافق بین بغداد و منطقه خودمختار کردستان صادرات نفت عراق از مناطق شمالی افزایش یافته است.

یک منبع آگاه به صادرات نفت عراق گفت: ‌صادرات نفت این کشور در ماههای پیش رو افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: ما باید در نیمه دوم امسال عملکرد بهتری داشته باشیم تا شکاف بین آمارهای برنامه‌ریزی شده و ارقام موجود را برطرف کنیم.

در پی افزایش تولید اوپک و انتظارات مبنی بر حفظ سقف تولید این سازمان که به رغم کاهش سکوهای حفاری در آمریکا به گمانه‌زنیها مبنی بر تداوم اشباع بازار افزوده است، بهای نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

بهای نفت خام روز جمعه یک جهش تقریبا پنج درصدی را تجربه کرد که بیشترین افزایش قیمت طی یک ماه گذشته بود.

اما قیمت‌ها در معاملات امروز روند نزولی به خود گرفت چرا که بازار به دلیل تولید تقریبا بی‌سابقه در بیشتر مناطق تولید کننده نفت از جمله خاورمیانه، روسیه و آمریکای شمالی در وضعیت اشباع به سر می‌برد.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن امروز با 31 سنت کاهش 59 دلار و 93 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت برنت نیز با 31 سنت کاهش به 65 دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید.

بانک ای ان زد امروز دوشنبه اعلام کرد: گزارش‌های صندوق نفت آمریکا نشان می‌دهد که افزایش اخیر قیمت نفت به دلیل گمانه زنی‌های منفی ناشی از عرضه مازاد تحت فشار قرار خواهد گرفت.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۵۷۲