گاز جایگزین سوخت مایع در صنایع می‌شود

گاز جایگزین سوخت مایع در صنایع می‌شود
مشاور وزیر نفت با اشاره به برنامه جایگزینی گاز به‌جای سوخت مایع در صنایع، اعلام کرد: شرکت پخش نفتی به صنایع واجد شرایط اخطار می‌دهد و این واحدها ۳ ماه برای برداشت گاز به جای سوخت مایع فرصت دارند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری مهر، محمود آستانه در تشریح سیاست‌های جدید جایگزینی گاز طبیعی به جای فرآورده های نفتی در سبد سوخت و انرژی کشور، گفت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی، با افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع در این واحدها محدود می‌شود.

مشاور وزیر نفت با بیان اینکه ۲۰ هزار واحد صنفی در کشور  باید به سمت استفاده از گاز طبیعی گرایش پیدا کنند، تصریح کرد: در حال حاضر انرژی حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی برابر یک لیتر از فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل است که ضمن مقرون به صرفه بودن از آلودگی محیط زیست نیز می کاهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تکمیل فازهای ۳۰ گانه پارس جنوبی، کشور را با جهش بزرگی در تولید و استخراج گاز روبه رو خواهد کرد اظهار داشت: همزمان با توسعه فازهای پارس جنوبی صنایع بیشتری را به شبکه سراسری گاز متصل می شوند و مازاد تولید خود را صادر یا به میدان های نفت تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه صنایعی که قابلیت فنی لازم برای استفاده از سوخت گاز را دارند باید آن را جایگزین فرآورده های نفتی کنند، بیان کرد: در مرحله نخست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به واحدها تولیدی-صنعتی اخطار خواهند داد و آنها نیز ۳ ماه مهلت خواهند داشت زمینه را برای تجهیز مجموعه خود به منظوره استفاده از سوخت گاز فراهم کنند که در غیر این صورت، ممکن است با عدم تامین فرآورده‌های نفتی مواجه شوند.

مشاور وزیر نفت از برنامه ریزی برای تولید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: با وجود اعتباراتی که در اختیار داریم، تلاش می‌شود بخشی از آن را در توسعه و تجهیز شرکت های ۳۱ گانه گاز و واحدهای تابعه هزینه کنیم تا زیرساخت های لازم برای گازرسانی به صنایع مهیا شود.

این مقام مسئول، پراکندگی واحدهای صنعتی و کمبود نقدینگی را از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و یادآور شد: برای حل این مشکل شرکت های گاز استان باید طبق بند ق تبصره ۲ قانون بودجه برای اجرای عملیات گازرسانی واحدهای متقاضی اقدام کنند.

وی، ادامه شیوه کنونی در توزیع فرآورده های نفت به ویژه گازوئیل بین صنایع و واحدهای تولیدی را غیر کارشناسی ارزیابی کرد و ادامه داد: با اجرای کامل این طرح علاوه بر صادرات این فرآورده های آزاد شده از چرخه توزیع کشور، سالانه با احتساب نرخ تورم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت.

آستانه در پایان با اعلام اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون دلار سهمیه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را برداشت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع تر با اجرای پروژه های گازرسانی ضمن تعیین گروه مصرف کننده هدف برداشت روزانه خود را از میدان‌های مشترک خود افزایش دهیم.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۵۲۷