کاهش قدرت اوپک در بازار نفت حقیقت دارد؟

کاهش قدرت اوپک در بازار نفت حقیقت دارد؟
بیشتر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اوپک در نشست ٥ ژوئن سقف تولید خود را کاهش نخواهد داد؛ آنها می‌گویند این وضع نشان می‌دهد که قدرت و تاثیر این سازمان در حوزه قیمت‌گذاری کاهش یافته است، اما آیا چنین ادعایی واقعیت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه خبری اکوفارس، وال استریت ژورنال در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد: در میان تغییرات گسترده بازار جهانی انرژی، نشست ١٦٧ اوپک نشان خواهد داد که تا چه حد قدرت تاثیرگذاری این سازمان بر روند قیمت‌ها کاهش یافته است. به دلیل افزایش چشمگیر تولید آمریکا و ضعف تقاضای جهانی، قیمت نفت خام طی ٨ ماه گذشته کاهش یافته است.

اما وال استریت ژورنال یک نکته را فراموش کرده است. اگر اوپک را یک کارتل نفتی در نظر بگیریم (خود اوپکی‌ها مخالف این نامگذاری هستند)، افزایش قیمت‌ها برای سودبری و رشد درآمد تنها یک سوی قضیه است. موضوع مهم دیگر، حفظ سهم بازار است. در واقع سیاست‌های اوپک از نشست نوامبر ٢٠١٤ به این سو بیشتر بر حفظ سهم بازار و کنار زدن رقیبی مثل شیل اویل آمریکا متمرکز بوده است.

وال استریت می‌افزاید: به دلیل کاهش قیمت نفت که به افت درآمدهای صادراتی اعضای اوپک منجر شده است، بعضی از این کشورها دچار مشکل شده‌اند که کسری شدید بودجه از مهمترین آنها به شمار می‌رود. برخی از این کشورها برای ایجاد تعادل در بودجه خود نیازمند نفت ١٠٠ دلاری هستند. این واقعیتی انکارناپذیر است. به عنوان مثال، الجزایر که ٩٨ درصد از درآمدهای خود را مدیون بخش نفت است، برای ایجاد تعادل در بودجه به دو برابر قیمت‌های کنونی نیازمند است.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه در گذشته اوپک برای نشان دادن قدرت خود، از طریق کاهش تولید موجب افزایش قیمت‌ها می‌شد، معتقد است که امروز توان اوپک در این زمینه کاهش یافته است. اما اعضای اوپک چنین اعتقادی ندارند. در واکنش به اعتراض‌ها علیه کاهش نیافتن سقف تولید اوپک، وزیر نفت کهنه‌کار عربستان با یادآوری اتفاقات دهه ١٩٨٠ (افزایش تولید نفت دریای شمال و آلاسکا) گفت: در آن زمان اوپک تولید خود را کاهش داد. النعیمی افزود: نتیجه این اقدام به زیان اوپک بود چون ما سهم بزرگی از بازار را از دست دادیم. ما نگاه بلندمدت داریم و دیگر این اشتباه را تکرار نخواهیم کرد.

گزارش وال استریت ژورنال می‌افزاید: واکنش اعضای اوپک در نشست آتی این سازمان با گذشته متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد تنها پیام این نشست این باشد: هیچ کاری نکنید.

از مجموع سخنان مقامهای آمریکایی که در حوزه نفت فعال (و بدون شک ذینفع) هستند، می‌توان دریافت که چقدر از کاهش نیافتن تولید اوپک و افت قیمتها ناراضی هستند. کاهش قیمتها به مهمترین عامل کاهش تولید نفت شیل تبدیل شده است. تولیدکنندگان شیل هنوز امیدوار هستند که سهم بزرگی از بازار نفت جهان را به دست آورند. با توجه به تلاش برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای لغو ممنوعیت صادرات نفت این کشور، این موضوع را بهتر می‌توان درک کرد.

به هر حال نمی‌توان ادعای وال استریت ژورنال در زمینه کاهش تاثیرگذاری اوپک بر بازار را پذیرفت. اعضای این سازمان یک سوم نفت جهان را تولید می‌کنند و بیشترین ذخایر نفت را در اختیار دارند. بنابراین اوپک همچنان یکی از مهمترین وزنه‌ها در بازار جهانی نفت به شمار می‌رود.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۶۶۱