میدان جدید شیل اویل کانادا رقیب حوزه باکن آمریکا

میدان جدید شیل اویل کانادا رقیب حوزه باکن آمریکا
میدان جدید شیل اویل کانادا می‌تواند از نظر حجم نفت قابل‌بازیافت رقیب حوزه بزرگ باکن در ایالت داکوتای شمالی آمریکا باشد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از اکوفارس، صنعت انرژی کانادا با داشتن ذخایر ماسه‌های نفتی شناخته شده است اما میدان جدید شیل اویلی که در این کشور کشف شد، می‌تواند با پشت سر گذاشتن ماسه‌های نفتی به بزرگترین ذخیره نفتی کانادا مبدل شود.

در حقیقت این میدان تازه کشف‌شده می‌تواند از نظر حجم نفت قابل‌بازیافت رقیبی برای میدان شیل اویل باکن ایالت داکوتای شمالی شود. این حوزه در شمال ایالت بریتیش کلمبیا و شرق یوکون قرار دارد.

آمارهای اخیر هیئت ملی انرژی کانادا و موسسه تحقیقاتی نورث‌وست تریتوریز جیولوجیکال سروی نشان می‌دهد که این منطقه دارای ذخیره‌ای به حجم ٢٠٠ میلیارد بشکه شیل اویل است که با حوزه ٤,٣ میلیارد بشکه‌ای شیل اویل باکن مقایسه می‌شود.

با این حال، همه ذخایر نفتی موجود در کانادا لزوما  قابل‌بازیافت نیست اما حجم حوزه‌های کانول و بلوفیش در مجموع به هفت میلیارد بشکه نفت می‌رسد که این ذخایر توجیه اقتصادی نیز دارند.

بر اساس این گزارش، شرکتهای بزرگ نفتی برای مدتی تنها در ١٤٥ کیلومتری جنوب مدار قطب شمال موسوم به مکنزی پلین به اکتشاف نفت و گاز پرداخته‌اند.

تولیدکنندگانی مانند هاسکی انرژی، امپریال اویل، شرکت انگلیسی-هلندی شل و کونوکوفیلیپس نیز در میدان کانول حفاریهای اکتشافی انجام داده‌اند.

بنا بر این گزارش، در مجموع ١٤ امتیاز اکتشاف با ٦٢٨ میلیون دلار تعهدات کاری در سال ٢٠١٠ میلادی واگذار شده است.

میدان کانول ١٤٥ میلیارد بشکه نفت دارد که با حوزه پرمیان تگزاس مقایسه می‌شود، حوزه‌ای که هم‌اکنون حدود سه درصد از نفت در جای آن بوسیله شرکتهای اجرایی برداشت می‌شود.

تاکنون در میدان شیل بلوفیش فعالیتهای اکتشافی صورت نگرفته است اما حجم این میدان می‌تواند تا ٤٦ میلیارد بشکه نفت باشد.

دیوید رامسی، وزیر صنعت، گردشگری و سرمایه‌گذاری دولت منطقه نورث‌وست تریتوریز، گفت: این تحقیقات دانسته‌های ما را درباره وجود ذخایر بزرگ نفتی در ساهتو تأیید می‌کند.

با این وجود، توسعه این میدانها می‌تواند بسیار طولانی‌مدت باشد. برخی از ساکنان این منطقه و همچنین فعالان محیط زیست مخالف انجام عملیات شکست در این منطقه هستند و اعلام کرده‌اند که این عملیات می‌تواند آبهای زیرزمینی را آلوده کند.

در همین حال، مانع بزرگتری که پیش‌روی توسعه این میدانها قرار دارد، مسئله زیرساخت این منطقه است. این منطقه دورافتاده هم‌اکنون با کمبود خدمات اساسی مانند جاده روبروست. ساخت یک سامانه خط لوله برای انتقال نفت و گاز برداشت‌شده به بازار نیز در این منطقه الزامی است.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۴۴۳