سامانه اعلام نرخ ارز "نصف و نیمه‌" راه‌اندازی شد

سامانه اعلام نرخ ارز "نصف و نیمه‌" راه‌اندازی شد
سرانجام بعد از گذشت چند ماه از ابلاغ دستورالعمل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، کانون صرافان سامانه اعلام نرخ ارز را در سایت رسمی خود قرار داد ولی این سامانه فعلاً دچار اختلال است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از چند ماه وقفه سرانجام کانون صرافان به اعلام نرخ ارز در بازار آزاد با راه اندازی سامانه‌ای رسمی پرداخت.

البته بعد از آنکه صبح امروز سامانه اعلام نرخ ارز در سایت رسمی کانون صرافان قرار گرفت نرخ ارزهای دلار، یورو و درهم امارات متحده برای خرید و فروش ثبت شده بود.

هر چند ساعتی بعد سامانه اعلام نرخ ارز رسماً از کار افتاد چراکه با هر بار کلیک بر روی آن صفحه‌ای باز نمی شود و ظاهراً سامانه هنوز راه نیفتاده دچار اختلال شده است.

صرافان و متقاضان خرید و فروش ارز برای مشاهده نرخ ارزهای اعلام شده از سوی کانون صرافان به آدرس http://www.kanoonsarafan.com/ مراجعه کنند.

آنطور که در دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی در بهمن 93 آمده بود، در سامانه اعلام نرخ ارز، نرخ انواع ارز از ساعت 10 صبح و به صورت هر یک ساعت یکبار برای خرید و فروش نقدی باید اعلام شود.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، کانون صرافان مکلف شده بود در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات هر یک ساعت یک بار میانگین موزون نرخ خرید صرافی ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام نماید.

نرخ های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یک ساعت است و شامل معاملات کل روز نمی گردد. همچنین براساس ماده (9) آخرین نرخ محاسبه شده به شرح ماده (8) فوق، نرخ پایانی (Closing Rate) روز کاری خواهد بود.

ماده (10) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز کاری بعد، نرخ پایانی بازار در روز کاری قبل با دامنه تغییرات 0.2 ± درصد خواهد بود.

ماده (11) کانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه کل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز کل فروش ها در روز کاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طریق سامانه سنا در اختیار کانون صرافان قرار خواهد گرفت.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۵۷۲