معرفی واحدی گمنام با مسئولیتهای حساس در صنعت نفت

معرفی واحدی گمنام با مسئولیتهای حساس در صنعت نفت
مسئول آزمایشگاه تخصصی پایانه شناور سورنا گفت: این آزمایشگاه در ١٤ سال عمر فعالیت خود نقش بسیار مهمی در اندازه‌گیری مقدار نمک و کیفیت نفت خام سروش و نوروز داشته و در واقع واحدی گمنام با مسئولیتهای حساس در صنعت نفت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، در این روزها پایانه شناور صادراتی (FSU) سورنا که وجه تسمیه آن از نام یک سردار دلیر ایرانی دوره اشکانی گرفته شده است، پس از ١٤ سال خدمت در عرصه ذخیره سازی و صدور نفت خام میدانهای سروش و نوروز اندک اندک آماده بازنشستگی می شود. در این حال و هوا که مسئولان و کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران و منطقه بهرگان در حال رتق و فتق امور بازنشستگی آن هستند، امیرقلی حیات داودی هم به شرح و توصیف سالها کار و تلاش بی وقفه خود و همکارانش در بخش آزمایشگاه تخصصی این پایانه پرداخت.

حیات‌داودی با بیان این که در روزهای نخست کار روی پایانه سورنا تعداد همکاران ایرانی بسیار اندک بود و من در آزمایشگاه با سه متخصص خارجی با تجربه های فراوان از انگلیس، استرالیا و آفریقا همکار بودم، گفت: پس از یک سال کار کردن در کنار آنان، آقایان به مسئول وقت سکو نوشتند که حیات‌داودی به تنهایی می‌تواند آزمایشگاه را مدیریت کند؛ پس از آن مدتی یکی از همکارانم به نام گودرزی به کمک من در آزمایشگاه آمد، اما پس از مدت کوتاهی ایشان هم از پایانه رفت و من در آن زمان بدون تغییر شیفت (نوبت کاری) کار می‌کردم، از این رو به جای ١٤ روز، ٢٨ تا ٣٥ روز و گاهی بیشتر در پایانه می‌ماندم تا در کار صادرات وقفه‌ای پیش نیاید.

وی گفت: در سالهای ٨٢ تا ٨٣ پس از این که آزمایشگاه از سوی من و همکارم مدیریت می‌شد، در صادرات نخستین محموله صادراتی مشکلی پیش آمد بنابراین موضوع به اطلاع شرکت ملی نفت ایران رسانده شد.

این کارمند با سابقه پایانه سورنا گفت: برای بررسی عوامل مربوطه به اتفاق  علی‌آبادی، پناهی و فقیه از اداره نظارت بر صادرات در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) حضور یافتیم و علت اختلال در کار صادرات بررسی شد؛ در این جلسه روشن شد که شرکت انگلیسی-هلندی شل در آزمایشگاه از روش فتومیتر استفاده می‌کرد که در این روش مقدار نمک در نفت را از حد مجاز پایین‌تر نشان می‌داد.

حیات داوودی ادامه داد: این نوع آزمایش با روش آزمایش در شرکت ملی نفت ایران که مطابق استاندارد بین‌المللی یعنی IP٧٧ بود فرق داشت، زیرا این استاندارد مقدار واقعی نمک را نشان می‌دهد؛ پس از این نشست، با همکاری واحد بهره‌برداری موفق شدیم ظرف ٦ ماه (از نوامبر ٢٠٠٢ تا ژوئیه ٢٠٠٣) با تلاش شبانه‌روزی همکاران، نمک در نفت خام سورنا را از ٨٢٠ به ١٢٠ کاهش دهیم و اطمینان مشتریان را دوباره جلب کنیم.

وی افزود: از آن پس آزمایشگاه پایانه سورنا مرجع آزمایش نفت خام ویژه صادراتی قرار گرفت و نخستین واحدی که مفتخر به دریافت لوح سپاس در شرکت شل شد، آزمایشگاه تخصصی پایانه سورنا و من به عنوان مسئول آن لوح سپاس این شرکت را دریافت کردیم و افزون بر آن ٥٠٠ درهم امارات پاداش گرفتم.

این کارمند با سابقه آزمایشگاه سورنا گفت: این لوح سپاس را غلامحسین امامی، رئیس وقت پایانه به اتفاق تان‌وان‌ دروت، مسئول شرکت شل مستقر در پایانه به من تحویل دادند؛ البته شرکت شل نیز یک دوره تشویقی برای من و همکارم، گودرزی در مسقط عمان ترتیب داد که ما برای مدت یک هفته آنجا اعزام شدیم و دوره‌های پیشرفته آزمایشگاهی را در آزمایشگاه پالایشگاه نفت مسقط گذراندیم؛ در همان آزمایشگاه نیز اندازه‌گیری و کاهش نمک در نفت خام صادراتی عمان به روش آزمایشگاه تخصصی پایانه سورنا انجام می‌شد که این مهم از افتخارهای منطقه بهرگان بودو

وی در ادامه نیز به بیان خاطره هایی از زمان همکاری با شل و انضباط کاری و قدرشناسی مدیران وقت در پایانه تعریف کرد که شنیدنی بود.

حیات‌داودی از مسئولان لایقی چون آقایان علی‌آبادی، داودی، آتیار و خیری قدردانی کرد و از تلاش آقایان ماکویی، آتیار، داودی، علی‌آبادی، رهبر، امامی، میرزاییان، آماده، طیبی، هدایت‌پور و خباز به عنوان رؤسای پایانه سورنا که از آغاز برداشت نفت خام در سکوهای جدید سروش و نوروز هدایت و رهبری پایانه را بر عهده داشتند، تشکر کرد.

حیات داودی مرد شیرین سخن و صادق آزمایشگاه پایانه شناور سورنا متولد شهریور سال ١٣٣٦ شمسی است. وی آبانماه ١٣٦٣ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (پتروشیمی خارک) استخدام شد و از فروردین ١٣٧٦ به شرکت نفت فلات قاره منطقه بهرگان منتقل شد و کار در آزمایشگاه پایانه سورنا را آغاز کرد و هم اکنون نیز در پایانه خلیج فارس فعالیت می کند.

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۵۰۲