وضعیت قاچاق سوخت با آزادسازی نرخ بنزین

وضعیت قاچاق سوخت با آزادسازی نرخ بنزین
با تصمیم دولت که قیمت بنزین آزاد شده است اگر کنترلی بر مصرف صورت نگیرد باید منتظر افزایش قاچاق این حامل انرژی پرطرفدار در جهان بود زیرا با افزایش قیمت بنزین در ایران هنوز قاچاق بنزین به مرزهای غربی و شرقی صرفه اقتصادی دارد.

 به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از تسنیم، یکی از دلایلی که دولت قانون هدفمندی یارانه ها و آزادسازی نرخ فرآورده های نفتی به خصوص بنزین و گازوئیل را اجرایی کردند،افزایش قاچاق این فرآورده های مهم به کشورهای همسایه بود.افزایش سهم قاچاق بنزین و گازوئیل با کارتی شدن عرضه آن بسیار هدفمند و سازماندهی شد.

با توجه به تفاوت باور نکردنی قیمت بنزین و گازوئیل در بین ایران و برخی کشورهای همسایه، قاچاق سوخت از ایران دارای چنان جذابیت هایی برای قاچاقچیان است که با وجود قوانین موجود مبارزه با قاچاق و وضع جریمه‌ای معادل سه برابر ارزش محموله، قاچاقچی اگر از هر ٣ محموله قاچاق سوخت تنها یک محموله را سالم به مقصد برساند بازهم این کار به قدری سودآور است که به او قدرت تحمل این ریسک را می‌دهد.

در این بین سهم کشور ترکیه در قاچاق فرآورده های نفتی ایران بیشتر از دیگر کشورهای همسایه ایران است.با آغاز قانون هدفمندی یارانه ها از سال 89 و کارتی شدن عرضه بنزین در ایران،سود قاچاقچیان برای قاچاق بنزین و گازوئیل بسیار کاهش پیدا کرد.البته یکی از دلایلی که قاچاقچیان را مجاب می کند به این راه ادامه دهند،کاهش ارزش پول ملی بوده است. افت شدید ارزش پول ملی را در سالهای پایانی دولت دهم اضافه کنیم که منجر به افزایش چند پله ای و یکباره فاصله میان قیمت‌های ریالی انرژی در داخل و خارج از ایران شد که بحث آن را به فرصتی دیگر وامی گذاریم.

حال چنانچه بخواهیم قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها مقایسه کنیم، بنزین ایران با وجود افزایش اخیر قیمت‌ها،‌ همچنان جزو ارزان ترین‌های دنیاست و تنها در ونزوئلا، عربستان و کویت بنزین با قیمت ارزان‌تری نسبت به ایران عرضه می‌شود.همین موضوع باعث می شود که در عین اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین کارتی شدن بنزین،قاچاق فرآورده های نفتی از ایران به کشورهای اروپایی و همسایه بیشتر و بیشتر شود.

به این ترتیب در شرایط فعلی و با تصمیم دولت که قیمت بنزین آزاد شده است اگر کنترلی بر مصرف صورت نگیرد باید منتظر افزایش قاچاق این حامل انرژی پرطرفدار در جهان بود زیرا با افزایش قیمت بنزین در ایران هنوز قاچاق بنزین به مرزهای غربی و شرقی صرفه اقتصادی دارد، به همین دلیل دولت باید به دنبال راهکاری باشد که مانع از افزایش قاچاق سوخت شود.راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت بایستی با همفکری دولت و ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و با نظارت مجلس صورت پذیرد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۵۰۲