تلاش اندونزی برای انعقاد توافق واردات نفت از ایران در حاشیه نشست اوپک

تلاش اندونزی برای انعقاد توافق واردات نفت از ایران در حاشیه نشست اوپک
یک مقام ارشد دولت اندونزی گفت: این کشور در حاشیه نشست اوپک با کشورهای تولیدکننده نفت در غرب آسیا و ایران به منظور مذاکره برای تامین بلندمدت نفت خام برای پالایشگاه‌های خود، دیدار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از فارس، یک مقام ارشد دولت اندونزی گفت، این کشور در حاشیه نشست اوپک در وین در روز جمعه با کشورهای تولیدکننده نفت در غرب آسیا به منظور مذاکره برای تامین بلندمدت نفت خام برای پالایشگاه‌های خود، دیدار خواهد کرد.

این کشور جنوب شرق آسیا که درخواست پیوستن به سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام پس از ترک آن در سال 2008 را نیز داشته است، در نظر دارد تا نشست‌های دوجانبه‌ای با ایران، عربستان، کویت، عراق، عمان و امارات داشته باشد.

ویراتماجا پوجا مدیرعامل بخش نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی گفت، ما در مورد خرید نفت با این کشورها مذاکره خواهیم کرد. ما برنامه‌ای برای احداث پالایشگاه‌هایی داریم از اینرو به تامین نفت نیاز داریم.

اندونزی که انتظار می‌رود تا سال 2018 به بزرگ‌ترین واردکننده بنزین تبدیل شود، در جذب سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی خود با چالش مواجه است و جدیدترین تاسیسات این کشور بیش از 20 سال عمر دارد.

مذاکرات این کشور با کویت پترولیوم و شرکت آرامکوی عربستان در سال 2013 بر سر موضوعات مربوط به مالیات متوقف شد؛ مذاکرات با ایران و عراق برای تامین نفت خام نیز پیشرفت اندکی داشته است.

اندونزی که به عنوان ناظر در نشست اوپک شرکت کرده است، پس از پایان نشست به طور رسمی درخواست بازگشت مجدد به عنوان عضو را ارائه خواهد داد.

این کشور تنها عضو آسیایی اوپک بود که تا پیش از ترک این سازمان در سال 2008، حدود 50 سال در این سازمان عضویت داشت. با افزایش قیمت نفت و تقاضای داخلی و کاهش تولید در این کشور، اندونزی از تولیدکنندگی به واردکننده خالص تبدیل شد و این روند ادامه دارد.

اعضای اوپک باید صادرکننده خالص نفت باشند اما برخی از اعضا تحت برخی شرایط پذیرفته می‌شوند. در صورت بازگشت اندونزی، این کشور چهارمین کشور کوچک اوپک پس از لیبی، اکوادر و قطر خواهد بود.

انتهای پیام/


۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۹
تعداد بازدید : ۳۷۱