بی میلی بیمه‌های غربی برای پوشش نفت‌کش‌های ایرانی

بی میلی بیمه‌های غربی برای پوشش نفت‌کش‌های ایرانی
شرکت های بیمه ای بین المللی در بیمه کشتی های حامل نفت خام ایران احتیاط می کنند و این می تواند امیدها برای افزایش قابل توجه صادرات نفت این کشور به دلیل کاهش تحریم های غرب را تضعیف نماید.

شرکت های بیمه ای بین المللی در بیمه کشتی های حامل نفت خام ایران احتیاط می کنند و این می تواند امیدها برای افزایش قابل توجه صادرات نفت این کشور به دلیل کاهش تحریم های غرب را تضعیف نماید.

صادرات نفت ایران از زمان تشدید تحریم های ایران از سوی غرب در پایان سال 2011، رو به کاهش گذاشته و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است. بر اساس برآوردهای آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، درآمدهای نفتی ایران در سال 13-2012 با 47 درصد کاهش به 63 میلیارد دلار رسید. این درآمدها در سال بعدی 11 درصد دیگر کاهش یافت.

امارات یکی از کشورهایی بوده که از این وضعیت منتفع شده و توانسته سهم ایران را در بازار کشورهای پرمصرفی همچون هند تصاحب نماید.
در طی هفته های اخیر، و به دنبال افزایش امیدها به انعقاد توافق هسته ای بین ایران و غرب، نشانه هایی از افزایش مجدد حجم صادرات نفت ایران مشاهده شده است.

تانکر نفتی اسکندریه یک، تحت مدیریت شرکت اینترنشنال تانکر منجمنت، اقدام به بارگیری نفت ایران کرده و از پوشش بیمه ای شرکت اروپایی وست آو انگلند برخوردار شده است.

تونی پاولسون، مسئول بخش خدمات بیمه ای شرکت وست آو انگلند، ارائه خدمات بیمه ای به این کشتی را تایید کرد، اما جزئیات مربوط به مقصد این کشتی را تایید نکرد.

مدیر شرکت چنای پترولیوم، یکی از شرکت های بزرگ پالایشگاهی هند گفت: «پاسخ های مثبتی» از شرکت های بیمه دریافت کرده و شرکت وی قصد دارد واردات نفت ایران را پس از 2 سال وقفه از سر بگیرد.

باشگاه اروپایی حمایت و جبران خسارت (پی اند آی) که اعضایش به صورت سنتی بیشتر پوشش های بیمه تانکرهاهی نفتی را تامین می کنند، سیگنال مثبت چندانی در مورد اینکه اعضای این باشگاه در آینده نزدیک پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران را بر عهده خواهند گرفت، ارسال نکرده است.

مایک سالت هاوس، معاون بخش جهانی باشگاه حمایت و جبران خسارت نورث آو انگلند، که یک باشگاه دیگر بیمه کشتی هاست گفت، هرچند 20 کشور از جمله هند از تحریم ها معاف اند و مجاز به خرید نفت ایران هستند، اما تحریم های غرب از جهات مالی و بیمه ای همچنان تا حد زیادی دارای اثر هستند.

برای مثال، شرکت های بمیه آمریکایی نمی توانند حتی پس از کاهش تحریم ها با ایران همکاری کنند. شرکت های آمریکایی به طرق مختلف، با بازارهای بیمه تانکرهای نفتی مرتبط اند، و این موجب می شود که بدون همکاری آنها بیمه نفتکش های حامل نفت ایران دشوار شود.

سالت هاوس افزود: «تا زمانی که تحریم ها به صورت کامل لغو نشوند، همچنان ریسک های خیلی بزرگی وجود دارد.» ظاهرا این عقیده در بین شرکت های بیمه غربی عمومیت دارد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۱
تسنیم |
تعداد بازدید : ۶۴۱