توافق اعضای اوپک در عادلانه بودن قیمت ٧٥ دلار برای هر بشکه نفت

توافق اعضای اوپک در عادلانه بودن قیمت ٧٥ دلار برای هر بشکه نفت
وزیر نفت ایران اعلام کرد که بیشتر اعضای اوپک بر عادلانه بودن قیمت ٧٥ دلار برای هر بشکه نفت توافق دارند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری رویترز، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز جمعه (١٥ خردادماه) اعلام کرد که بیشتر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق دارند که ٧٥ دلار، قیمتی عادلانه برای هر بشکه نفت است.

وی به خبرنگاران گفت: من بر این باور هستم که بیشتر اعضای اوپک معتقدند که قیمت حدود ٧٥ دلار برای هر بشکه نفت برای هر دوطرف عادلانه است و بخوبی در حال کار و موثر است.

وزیران نفت عراق، آنگولا و ونزوئلا نیز هفته جاری قیمت ٧٥ تا ٨٠ دلار را برای هر بشکه نفت عادلانه خواندند.

زنگنه با بیان این که ایران از قیمتهای کنونی نفت راضی نیست، تاکید کرد که ایران قصد دارد ظرف دو ماه پس از لغو تحریمها ٥٠٠ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود بیفزاید و ظرف ٦ تا ٧ ماه این میزان را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی اعلام کرد: فکر نمی کنم که شاهد افت جدیدی در قیمتهای نفت در نتیجه افزایش عرضه باشیم زیرا دیگر اعضای اوپک برای باز شدن جا و فضا، تولید را کاهش خواهند داد.

زنگنه گفت که من نامه ای به کشورهای عضو اوپک نوشته ام و این حق ماست که سهم خود را از بازار پس بگیریم.

اعمال تحریمهای بین‌المللی علیه ایران سبب شد که صادرات نفت این کشور کاهش یابد. با این حال، مذاکرات ایران و ٦ قدرت جهان به منظور دستیابی به توافق نهایی می‌تواند موجب لغو تحریمها علیه تهران شود.  

نشست ١٦٧ اوپک در غیاب وزیر  نفت نیجریه، به ریاست محمد بن صالح الساده، نایب رئیس دوره‌ای سابق این سازمان و وزیر صنعت و انرژی قطر برگزار شد.

همه وزیران نفت کشورهای عضو متعهد شده اند که به سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت متعهد باشند.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۳۷۵