رویکرد ارزی صندوق سرمایه گذاری پتروشیمی با همکاری بورس

رویکرد ارزی صندوق سرمایه گذاری پتروشیمی با همکاری بورس
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بر وجود منابع مالی ارزی در صندوق سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی با همکاری بورس اوراق بهادار تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا محمد حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار در مورد تشکیل صندوق سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با همکاری بورس اوراق بهادار گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است بخشی از منابع مالی وارد به این صندوق برای پروژه هایی با بازده اقتصادی خوب به کار گرفته شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که بیشتر نیازهای این پروژه ها ارزی است، از این رو تا تامین منابع ارزی از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی، تشکیل این صندوق به کندی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به تعریف و وجود ٧٠ میلیارد پروژه در صنعت پتروشیمی کشور گفت: ٤٠ میلیارد دلار از این پروژه ها نیمه تمام و بیشتر در فاز دوم پارس جنوبی است و ٣٠ میلیارد دیگر برای پروژه های آینده براساس ظرفیتهای کشور تا ده سال آینده در نظر گرفته شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که صندوق سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در واقع یک مدل از صندوق توسعه ملی است، گفت: تامین کنندگان این صندوق می توانند بخش خصوصی، شرکتهای داخل بورس و دیگر سهامداران باشند، وانگهی این نوع تامین کنندگان سرمایه معمولا به دنبال پروژه هایی هستند که از سوی دولت تضمین شده باشد.

پیوندی اضافه کرد: حتما باید بخش ارزی این صندوق تامین شود تا این مکانیزم راه اندازی شود؛ وزیر نفت اعتقاد دارد که ادامه راه و انجام پروژه های بزرگ تنها با باز شدن درهای فاینانس عملی است که اعتقاد بجا و درستی است.

وی با بیان این که کمبود پروپیلن کشور از طریق تبدیل متانول به پروپیلن برطرف خواهد شد، گفت: در ٥ سال آینده، تولید متانول به ٢٤ میلیون تن خواهد رسید که این خود می تواند در جهت توسعه زنجیره ارزش و تولید پروپیلن و مشتقات آن به کار گرفته شود.

به گزارش شانا، ایران هم اکنون در صورت داشتن خوراک به اندازه کافی توان تولید روزانه دست کم ٦٠ میلیون تن محصول پتروشیمی را دارد، از سوی دیگر هم اکنون بیش از ٦٧ طرح پتروشیمی باقیمانده از برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه با روند کندی در حال اجرا هستند که در صورت به تولید رسیدن آنها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران دو برابر و جهش دوم در این صنعت انجام خواهد شد.

مسئولان صنعت پتروشیمی کشورمان در دولت یازدهم با تکیه بر افزایش تولید خوراک در سالهای آتی قصد ساخت واحدهای جدید پتروشیمی را در سر دارند، قرار است این طرحها در نهایت در هابهای جدید پتروشیمی ساخته شوند. 

هم‌اکنون ماهشهر با وجود ٢١ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید ٢٥,٦ میلیون تن در سال و پارس جنوبی با وجود ١٣ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید ٢٤.٣ میلیون تن در سال، دو قطب صنعت پتروشیمی ایران هستند.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲
تعداد بازدید : ۴۳۹