تاکید وزیر راه و شهرسازی: تسهیل تجارت خارجی و ترانزیت کالا

تاکید وزیر راه و شهرسازی: تسهیل تجارت خارجی و ترانزیت کالا
راه‌اندازی سیستم یکپارچه تجاری به منظور تسهیل در تجارت بین‌المللی و ترانزیت و تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیک و به واسطه فعال‌سازی سیستم پنجره واحد با کشورهای همسایه از جمله مواردی است که در بازدید وزیر راه و شهرسازی از سامانه جامع گمرکی به آن اشاره شد.

همچنین اتصال این سامانه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی کشور نیز از برنامه‌های آتی اعلام شده توسط عباس آخوندی بود. در این بازدید، رئیس کل گمرک ایران نیز تاکید کرد که باید کاری کنیم مردم به سمت تجارت رسمی بروند. به گفته مسعود کرباسیان، تسهیل در امور و فرآیند تجاری موجب کاهش قاچاق و تشویق واردکننده به ورود کالای خود از مبادی قانونی می‌شود.پ

ه گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت اتاق تهران وزیر راه و شهرسازی در بازدید از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه «اظهار از راه دور سامانه جامع گمرکی» مدت ترخیص کالا به کمتر از سه روز کاهش می‌یابد، گفت: با اتصال این سامانه به بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور تجارت بین‌المللی و ترانزیت تسهیل می‌شود.

وی در جریان این بازدید با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه تاثیر زیادی در تسهیل تجارت در ایران دارد، گفت: با راه‌اندازی این سیستم انواع مختلف کالا در مدت حدود ۶۵ ساعت و کمتر از سه روز ترخیص می‌شوند. این در حالی است که پیش از این ترخیص کالا در مدت زمان بیش از ۳۰ روز نیز گزارش شده بود.

آخوندی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه اظهار از راه دور گمرک، کالا از لحظه حرکت از مبدا ردیابی می‌شود؛ حتی بر اساس این سیستم قبل از اینکه کالا وارد بندر شود، توسط سیستم و بدون توقف، برگه ترخیص صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه اظهار از راه دور گمرک با تمام بخش‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی و ریلی یکپارچه خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی این سیستم در نظر داریم سیستم یکپارچه تجاری را راه‌اندازی کنیم که این اقدام می‌تواند تجارت بین‌المللی و ترانزیت را تسهیل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاعات سامانه اظهار از راه دور گمرک با سایر کشورها نیز مبادله می‌شود، گفت: اگر قرار است کالایی از چند کشور عبور کند، تمام اطلاعات مسیر از مبدا به کشورهای بین راه تا مقصد مبادله می‌شود.

آخوندی افزود: با راه‌اندازی سامانه مذکور می‌توانیم در پایانه‌های مرزی کشور، سیستم پنجره واحد را با کشورهای همسایه فعال و تمام اطلاعات را به‌صورت الکترونیک با کشورهای همسایه مبادله کنیم. وی همچنین درباره تاثیر راه‌اندازی سیستم اظهار از راه دور گمرک در حمل کالا گفت: باید تمام کالاها از لحظه‌ای که از یک گمرک ترخیص و به گمرک بعدی می‌رسند و حتی کالاهایی که وارد بندر می‌شوند، ردیابی شود تا مشخص باشد کالا چه مسیری را طی می‌کند. آخوندی ادامه داد:این سامانه در حال اتصال به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که می‌تواند مسیر عبور کالا را مشخص کند. همچنین با استفاده از این سیستم مشخص می‌شود که آیا محموله‌ای از مسیر خارج شده یا کامیون در نقاط غیرمجاز نیز توقف داشته است یا خیر.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به دلیل اینکه اطلاعات تمام پایانه‌ها به یکدیگر متصل است اگر اطلاعات مقصد با اطلاعات سایر پایانه‌ها یکسان باشد دیگر نیازی به توقف کامیون وجود ندارد که این امر کاهش توقف را در پی دارد.

وی گفت: با راه‌اندازی این سامانه علاوه بر کاهش زمان توقف در گمرک و رسیدن کالا به‌صورت ایمن، تاجر متوجه می‌شود که کالا از مبدأ تا مقصد چند روز در مسیر است، بنابراین این سیستم برای تسهیل تجارت موثر است. آخوندی با بیان اینکه سامانه اظهار از راه دور گمرک با حوزه بنادر کاملا یکپارچه است، گفت: این سامانه قرار است با حمل‌ونقل ریلی کشور نیز یکپارچه شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه اظهار از راه دور گمرک ارتباط بین ترخیص کننده و صاحب کالا را قطع می‌کند که این امر امکان فساد و رشوه‌گیری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


ترغیب مردم به سمت تجارت رسمی

رئیس کل گمرک در این بازدید اظهار کرد: اگر سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که کالا از مسیر رسمی وارد شود، قطعا خدمت بیشتری به تولید و اقتصاد کشور کرده‌ایم تا اینکه غیرقانونی عمل کردن به یک عادت و عرف، مسیر و شبکه تبدیل شود. کرباسیان گفت: «قاچاق کالا راه حل اقتصادی دارد و همان‌گونه که خیلی از کشورها در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند، ما هم می‌توانیم این پدیده را به حداقل برسانیم. باید کاری کنیم که مردم به سمت تجارت رسمی بروند.» وی درباره راه‌اندازی سامانه‌ الکترونیکی گمرک و اثر آن بر کاهش واردات غیرقانونی کالا به « اقتصادنیوز» اظهار کرد: باید از اخلاق و امنیت و سلامت جامعه صیانت شود؛ این قبیل سامانه‌ها با سرعت بخشیدن به کار و ممانعت از مراجعه افراد به سازمان‌های مختلف و به کلی تسهیل در امور و فرآیند تجاری موجب کاهش قاچاق و تشویق واردکننده به ورود کالای خود از مبادی قانونی می‌شود. رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: سامانه الکترونیکی گمرک با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات طراحی شده و می‌تواند به‌عنوان ابزاری مناسب در فرآیند تجارت و ترانزیت ایفای نقش کند.

وی افزود: این سیستم به‌صورت یکپارچه به راحتی در تمام گمرکات کشور قابل دسترسی است و تمام کالاهایی که باید از گمرکات کشور ترخیص شوند به سهولت توسط این سیستم قابل ردیابی و پیگیری هستند.

وی در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری که گفته بود حدود 34 تا 55 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود که بخش عمده‌ای از آن از طریق مبادی قانونی و گمرکات انجام می‌شود، گفت: این موضوع که آقای وزیر بیان کرده‌اند اول به پولشویی و پولشویی هم به جرائم سازمان‌یافته بازمی‌گردد به این معنی که جرائم سازمان‌یافته از سازمان و تشکل مشخصی برخوردار است.

او افزود: پولی که قرار است برای تامین کالای قاچاق به خارج از کشور منتقل شود و باز دوباره به داخل کشور برگردد و سپس توزیع شود و پول مجددا تبدیل به ارز شود؛ قطعا فرآیندی نیست که فقط کار یک نفر باشد. یعنی یک کوله‌بر یا یک ملوان نمی‌تواند کالای قاچاق را روی دوش خود قرار دهد و به تنهایی به داخل کشور بیاورد. از طرف دیگر یک مسافر هم که 80 دلار کالا را به داخل کشور می‌آورد به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم اقتصاد کشور را دگرگون کرده است. به گفته کرباسیان، زمانی که یک برند و یک کالای مشخص در سطح وسیع توزیع می‌شود، باید دید از چه منشایي به کشور وارد شده و باید رد آن را دنبال کرد. به‌طور مثال برخی از برندهای سیگار اجازه واردات رسمی به کشور را ندارند، حتی یک نخ از آن هم ثبت سفارش نشده ‌است و قانونی هم وارد کشور نمی‌شود؛ ولی به راحتی در سطح بازار و در سطح خیابان توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: محصولاتی نظیر تلفن همراه تا روشن می‌شوند، مشخص می‌شود که در کجای دنیا استفاده می‌شود و قاچاق بودن آن بدیهی است، اما واردات آن در شبکه‌ای قرار گرفته و در نهایت عرضه شده است. این کالاها به راحتی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و برای آن آگهی هم منتشر می‌شود، همه این موارد گویای این است که این کالاها در شبکه‌ای سیستماتیک وارد کشور

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۹۹