هزینه ٤٠ میلیارد تومانی نفت برای تثبیت شنهای روان

هزینه ٤٠ میلیارد تومانی نفت برای تثبیت شنهای روان
مجری طرحهای کمک به مناطق نفتخیز، یادآور شد که از زمان تصویب قانون مربوط به تعهدات وزارت نفت در تثبیت شنهای روان تاکنون بالغ بر ٤٠ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از شانا، محسن امیریان، مجری طرحهای کمک به مناطق نفتخیز، با اشاره به اهمیت موضوع رسیدگی به خرمشهر و آبادان که در زمان جنگ تحمیلی در معرض بیشترین صدمات بوده اند، گفت: باید فضایی ایجاد کنیم تا مردم این شهرها و مهمانانی که به این شهرها می روند روحشان با سرسبزی و طراوت عجین شود و همسو با همین هدف پوشش نهال کاری ٥٢ هکتاری زمینهای اطراف این شهرها را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با بیان این که این پروژه در حال حاضر با تامین اعتبار صورت گرفته به پیمانکار ابلاغ شده است، گفت: این پروژه ٢,٥ میلیارد تومانی پاییز امسال به یاد شهدای شلمچه و خرمشهر آماده بهره برداری خواهد شد.

سهم بیشتر استانهای فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان در طرحهای عام المنفعه نفت

وی با بیان این که در سال گذشته ١٠٦ پروژه در کل کشور اتمام و به بهره برداری رسید، گفت: این پروژه ها شامل ٤١ پروژه پژوهشی، ١٦ پروژه ورزشی، ٣٦ پروژه بهداشتی، ١٢ پروژه خدماتی و یک پروژه راه سازی می شود که با اعتباری بالغ بر ٣ میلیارد تومان اجرا شده اند. بیشترین تعداد این پروژه ها به ترتیب در استانهای فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران و سمنان بوده و استانهای خراسان رضوی، مازندران، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام ٢ پروژه و استانهای آذربایجان ... ، ایلام ، هرمزگان، همدان و یزد نیز هر کدام یک پروژه را در سال گذشته داشته اند.
امیریان با تاکید بر این که موضوع تثبیت شنهای روان یکی از مهمترین تکالیف نفت در استانهای جنوبی و به خصوص خوزستان بوده است، گفت: همسو با همین تعهدات که از دولت قبل قطعی شده است ١٠٠ میلیارد تومان اختصاص یافته و قراردادی را با مجموعه خاتم الانبیاء برای تثبیت شنهای روان اطراف تاسیسات نفتی در نظر گرفته ایم که محدوده ای حدود ٥٠ هزار هکتار می شود.

مجری طرحهای کمک به مناطق نفتخیز، یادآور شد که از زمان تصویب قانون مربوط به تعهدات وزارت نفت در تثبیت شنهای روان تاکنون بالغ بر ٤٠ میلیارد تومان هزینه شده است و افزود: بر همین اساس ١٤٧٢ هکتار مالچ پاشی و نهال کاری انجام شده و تنها در خوزستان ٦٣٨٥٠ متر مربع آبیاری و مراقبت از گونه های گیاهی و کشاورزی صورت گرفته است.

وی اعلام کرد که ٣٠ میلیارد تومان نیز در سال جاری برای همین تعهدات مصوب و ابلاغ شده است و افزود: در حال حاضر در حال تهیه برنامه بین مناطق نفت خیز جنوب و منابع طبیعی هستیم تا محلهای اولویت این پروژه مشخص شود و بتوانیم در پاییز که فصل کشت و کار در جنوب است این پروژه ها را آغاز کنیم.

مجری طرحهای کمک به مناطق نفتخیز اعلام کرد که شهرهای شوش، دشت آزادگان، اهواز، امیدیه، ماهشهر، هندیجان، خرمشهر و آبادان به عنوان کانونهای بحران در مناطق نفت خیز معرفی شده اند، گفت: نفت تلاش می کند تا در کنار ایجاد تحولات اقتصادی در هر منطقه، از آب و خاک ، مراتع، باغات، گونه های گیاهی و جانوری و شیوه های آبیاری و آبادیهای مردم حفاظت کند.

امیریان با اشاره به این که موارد فوق به طور کامل جزو تعهدات دولت قبل بوده که تاکنون در دولت جدید آنها را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: نهال کاری در شلمچه و خرمشهر، نهال کاری و مالچ پاشی در حاشیه مناطق عملیاتی، مطالعه برای فضای سبز در عسلویه و اصلاح آن و آبخیزداری در بوشهر جزو موارد جدید تعهدات است که به عنوان نمونه برای آبخیزداری در بوشهر بیش از ٢٠ میلیارد تومان تنها در سال ٩٤ اختصاص یافته است.

امیریان همچنین در ادامه گفت: در ماه های اخیر چند وظیفه مهم و جدید دیگر در هیئت دولت برای مجموعه نفت در نظر گرفته شده که در حال ابلاغ از سوی وزیر نفت است و ما اقدامات مرتبط با آن را انجام داده ایم. یکی از این موارد مهم باز کردن کالورتهای حوضچه های هورالعظیم بوده که از قبل از ابتدای سال این موضوع اجرایی شده و آب وارد حوضچه ها شده است. البته مسئله هورالعظیم بدلیل کاهش بیش از ٤٠ درصدی بارندگیها و ورود آب به هورالعظیم بوده است. اما متاسفانه همانند همان خلبانی که در سانحه سقوط هواپیما کشته می شود و همه تقصیرها به گردنش می افتد، موضوع گرد و غبار در خوزستان را به گردن نفت می اندازند.

وی یکی دیگر از تعهدات جدید دولت برای نفت را باز کردن جاده های آنتنی موجود از زمان جنگ تحمیلی اعلام کرد و گفت: برنامه ای برای کمک به تثبیت کانونهای تولید گرد و غبار ناشی از فعالیتهای نفتی در مساحتی ٥٠ هزار هکتاری در دستور کار قرار گرفته که قرار است با سازمان جنگلها و مراتع این پروژه را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر نیز منتظر سازمان جنگلها و مراتع هستیم تا برنامه خود را به ما ارائه کند و هماهنگیها برای اجرا انجام شود.
وی تصریح کرد که اجرای این برنامه ها مربوط به یک سال نیست و باید حداقل دوره ای پنج ساله را برای آنها در نظر گرفت.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۵۲۹