افزایش شمار دکلهای حفاری نفتی در ٤ حوزه آمریکا

افزایش شمار دکلهای حفاری نفتی در ٤ حوزه آمریکا
شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز روز جمعه (١٥ خرداد ماه) از افزایش شمار دکلهای حفاری نفتی در آمریکا در هفته گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از شانا، بیکر هیوز روز جمعه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که شرکتهای حفاری آمریکا این هفته با افزایش شمار دکلهای حفاری به فعالیتهای خود در چهار حوزه‌ اصلی این کشور افزودند و نفت بیشتری را روانه بازار کردند، بازاری که با تصمیم روز جمعه اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید روبرو شده است.

به گفته بیکر هیوز، شرکتهای حفاری به شمار دکلهای حفاری نفتی خود در حوزه پرمیان و سه حوزه دیگر شیل اویل آمریکا اضافه کردند که این اقدام نشان می‌دهد که افزایش قیمتهای نفت سبب بازگشت تولیدکنندگان به شرایط مطلوب پیشین پس از ٦ ماه کاهش فعالیتهای آنها شده است.

با این حال، بطورکلی شرکتهای حفاری این هفته شمار دکلهای حفاری فعال در آمریکا را برای بیست و ششمین هفته پیاپی کاهش دادند و تعداد آنها را به ٦٤٢ دکل رساندند که پایینترین سطح از ماه اوت سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

تولیدکنندگان همچنین با افت قیمتهای نفت دکلهای خود را به مناطق پربازده‌تر منتقل کرده‌اند.  

همانطور که پیش‌بینی می‌شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز جمعه در تلاش برای دفاع از سهم اعضای این گروه در بازار نفت، سقف تولید خود را در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز حفظ کردند.

بازار نفت برای تصمیم این گروه تولیدکننده آماده شده بود زیرا این تصمیم به همراه کاهش روند نزولی شمار دکلهای حفاری در هفته‌های اخیر سبب افزایش عرضه به بازاری می‌شوند که هم‌اکنون لبریز از نفت است.

بیکر هیوز همچنین اعلام کرد که شرکتهای حفاری در هفته اخیر با افزایش یک دکل به حوزه پرمیان در غرب تگزاس و شرق نیومکزیک، شمار دکلهای حفاری فعال را در این میدان به ٢٣٢ عدد رساندند. این حوزه بزرگترین و روبه‌رشدترین حوزه شیل اویل آمریکا به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، اوپک در تلاش است تا با پایین نگه داشتن قیمتهای نفت به رشد تقاضای جهانی این محصول کمک کند و در همین حال نیز با کنار زدن تولیدکنندگان پرهزینه‌تر، سهم خود را در بازار حفظ کند. تولید برخی از اعضای این سازمان از جمله عربستان سعودی و عراق به حد نصاب جدیدی رسیده یا نزدیک به این هدف است.

از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون که شمار دکلهای حفاری در آمریکا به بالاترین سطح خود یعنی یکهزار و ٦٠٩ دکل رسیده بود، شرکتهای حفاری این کشور هزاران فرصت شغلی را تعدیل و بیش از نیمی از دکلهای حفاری را غیرفعال کرده‌اند زیرا در پی عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی، قیمت نفت خام آمریکا از ١٠٧ دلار در ماه ژوئن به حدود ٤٥ دلار در ماه مارس رسید که پایینترین سطح در ٦ سال اخیر محسوب می‌شود.

با این حال همزمان با بهبود قیمتهای نفت به بیش از ٦٠ دلار در هر بشکه در اوایل ماه مه، شرکتهای انرژی آمریکا از جمله ئی‌او‌جی ریسورسز و پایونیر نچرال ریسورسز بازگشت به شرایط مطلوب پیشین را آغاز کردند. میانگین قیمت نفت این هفته به حدود ٥٩ دلار در بشکه رسید.

بنا بر آمارهای دولتی آمریکا، تولید نفت این کشور هفته گذشته، برای دومین هفته پیاپی، به حدود ٩,٦ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین سطح از اوایل دهه ١٩٧٠ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۵۵۷