وزیر خارجه ژاپن از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران انتقاد کرد

وزیر خارجه ژاپن از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران انتقاد کرد
وزیر خارجه ژاپن با هشدار نسبت به عواقب مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه ایران گفت: این اقدام اقتصاد ژاپن و جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری جی جی پرس، وزیر خارجه ژاپن به طور ضمنی از مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و نسبت به عواقب آن برای اقتصاد جهانی هشدار داد.
کیچیرو گنبا که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می گفت نگرانی خود را از این مصوبه بیان داشت و افزود: «این اقدام اقتصاد ژاپن و جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و چنین نگرانی هایی همو اره به آمریکا منتقل شده است».
کنگره آمریکا اخیرا طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن موسسات و نهادهای مالی که با بانک مرکزی ایران مراوده داشته باشند از سوی دولت آمریکا مجازات خواهند شد و بدین ترتیب امکان واردات نفت ایران وجود نخواهد داشت که البته این طرح ۶ ماه بعد از امضای آن توسط  رئیس جمهور آمریکا به اجرا گذاشته خواهد شد.
دولت اوباما به شدت نگران عواقب این طرح بر سیاست خارجی آمریکا و از دست دادن متحدان خود است و به همین دلیل ماده ای در این طرح گنجانده شده است که بر اساس آن واشنگتن می تواند کشورهایی را که در تحریم ایران جدیت داشته اند از این قانون مستثنی کند.
بدین ترتیب کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی می توانند همچنین به واردات نفت از ایران ادامه دهند. این دو کشور که از متحدان مهم آمریکا در آسیا به حساب می آیند بیش از ۱۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کنند.
وزیر خارجه ژاپن از درخواست ژاپن از آمریکا برای مستثنی کردن خود در این طرح خبر داد و گفت: ما می دانیم که طرح مزبور استثناء خورده است.
۲۶ آذر ۱۳۹۰ ۱۵:۰۵
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۲۲۰