اظهارات وزیر نفت ایران در سمینار اوپک

اظهارات وزیر نفت ایران در سمینار اوپک
وزیر نفت ایران، در ابتدای سخنرانی خود در ششمین سمینار مدیران اوپک و شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا که امروز چهارشنبه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد گفت: به عقیده من، سمینار اوپک، محلی مناسب برای همکاری و تعامل سازنده است که قادر است راه را برای درکِ بهتر صحنه جهانیِ انرژی و ثبات بازار نفت هموار کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از اویل نیوز، بیژن نامدار زنگنه، افزود: اجازه دهید من به چند نکته درباره این موضوعات اشاره کنم. 
1. نیازهای مصرف‌کنندگان انرژی همواره در رأس دستورالعمل کاری اوپک بوده و هرگونه اخلال در عرضه جهانی نفت همواره توسط اوپک (و افزایش تولید آن) جبران شده است. 
به طور همزمان، ثبات بازار نفت تحت تمام شرایط، یکی از اولویت‌های اوپک به حساب می‌آید. سؤال این است که آیا سطح کنونی بهای نفت به ثبات بازار کمک می‌کند؟ 
من می‌گویم که قیمت‌های کنونی نفت خام، نه‌تنها انگیزه کافی به سرمایه‌گذاران (برای سرمایه‌گذاری) در بسیاری از کشورهای عضو اوپک نمی‌دهد، بلکه منجر به تشویق سرمایه‌گذاری در عرصه‌های پرهزینهِ (تولید نفت) نیز نمی‌شود.
2. اخلال در بازارهای نفت و همچنین بی‌ثباتی بهای نفت، به نفع کشورهای عضو اوپک نیست و به طور همزمان، در درازمدت، با منافع کشورهای مصرف‌کننده نیز در تضاد است. 

3. از دیدگاه امنیت انرژی و سرمایه گذاری، اوپک به قیمت منصفانه نیاز دارد. بهای منصفانه، قیمتی است که برای رشد اقتصاد جهانی زیان‌بار نباشد و اجازه‌ی ادامه سرمایه‌گذاری‌ها، همراه با عرضه کافی، در راستا افزایش تقاضا دهد و همچنین مجال توسعه ظرفیت تولید به کشورهای عضو (اوپک) بدهد و بدین ترتیب، ادامه ثبات عرضه (نفت) را تضمین کند. قیمت منصفانه، ممکن است با توجه به شرایط بازار و سوخت‌های جایگزین (به‌غیر از نفت خام)، شکل گیرد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۴۹۹