سود دهی سوپر تانکرها

سود دهی سوپر تانکرها
افزایش تولید نفت سبب سوددهی شرکت های مالک سوپرتانکرها شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از خبرآنلاین، در حالی که چهار ماه است بهای نفت پس از چندین ماه سقوط در حال بهبودی نسبی است اما بازار تانکرهای نفتی در حال ارسال این پیام هشدار است که این افزایش قیمت در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

افزایش ناگهانی تقاضا در بخش سوپرتانکرها سبب شد اجاره بهای این تانکرها ظرف دو هفته منتهی به 20 ماه مه 57 درصد افزایش یابد . سازمان کشورهای صادرکننده نفت -اوپک- در آغاز ماه ژوئن تقریبا باید نیم میلیارد بشکه نفت را به دست خریدارانش برساند که بالاترین رقم در سال 2015 محسوب می شود و این در حالی است که تحلیل گران می گویند حدود 20 میلیون بشکه نفت در کشتی های نفت کش انبار شده است که این موضوع خود نشانه عرضه بیش از اندازه نفت در بازارهای جهانی است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تلاش برای دفاع از سهمیه خود در بازار و نه دفاع از بهای نفت ، در حال تولید بیشترین نفت ممکن طی بیش از دو سال است . این در حالی است که کاهش شمار حفاری ها در چاه های نفتی در آمریکا و کاهش میلیاردها دلار هزینه شرکت های تولید کننده نفت از زمان کاهش بهای آن در سال گذشته ، باید به مثابه کاهش تولید نفت تعبیر شود . موسسه گلدمنساش اعلام کرد جهان در حال تولید یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت در روز فراتر از نیازهایش است.

پدیراجرز مدیر اجرایی موسسه یوروناو ان وی - که در بلژیک مستقر است و تانکرهایش توان انتقال 56 میلیون بشکه نفت خام را دارند - می گوید:« تأمین نفت برای بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد. این بشکه های نفتی باید به کشورهای جهان منتقل شوند .»

بر اساس گزارش های موسسه بالتیکاکسچنج در لندن؛ میزان درآمد روزانه این سوپرتانکرها  تا روز بیستم ماه مه به 83 هزار و 412 دلار رسید. این رقم در روز ششم ماه مه 52 هزار و 987 دلار بود. حتی با این که رقم 83 هزار دلار به 65 هزار و 784 دلار کاهش یافته است اما با توجه به رقم سال 2008 ، بسیار بالا محسوب می شود.

افزایش شمار محموله های نفتی سبب شده است درآمد تانکرهای نفتی افزایش یابد. در نمودار زیر می تواند فراز و فرودهای درآمد تانکرهای نفتی را از سال 2011 تا 2015 مشاهده کنید.

این در حالی است که بهای نفت برنت دریای شمال  در مقایسه با پایین ترین رقم ثبت شده در روز 13 ژانویه با افزایش 38 درصدی مواجه شده است و روز پنجشنبه در بازار لندن بشکه ای 62 دلار و 24 سنت داد و ستد شد.

افزایش صادرات

روی ماسون بنیانگذار شرکت اویل موومنتس - شرکتی مستقر در هالیفاکس که تحولات نفتی را دنبال می کند -  ، 12 عضو اوپک طی چهار هفته منتهی به ششم ماه ژوئن 485 میلیون بشکه نفت برای خریداران منتقل خواهند کرد که بالاترین رقم از ماه نوامبر محسوب می شود.

گزارش های منتشر شده حاکی است عراق - دومین تولید کننده بزرگ اوپک - قصد دارد میزان صادرات خود را ماه آینده به سه میلیون و 750 هزار بشکه در روز برساند .

ظرفیت تانکرهای نفتی در خاورمیانه به ندرت کاهش می یابد. اما هفته گذشته برای نخستین بار ظرفیت تانکرهای نفتی در این منطقه کاهش یافت و به شش درصد رسید که پایین ترین رقم از آغاز امسال محسوب می شود. در حالی این رقم این هفته به 12 درصد افزایش یافت اما متوسط ماهانه این رقم همچنان در سطح پایینی قرار دارد.

پل هورسنل تحلیل موسسه استاندارد چارترد  در روز 26 ماه مه اعلام کرد دلالان نفتی ممکن است به سبب کاهش حفاری های نفتی در آمریکا خوشحال باشند زیرا این امر نشانه کاهش عرضه نفت در بازارها شده است . او همچنین گفت برای کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی شاید به چهار ماه زمان نیاز باشد.

فعالیت های فیزیکی

نیگل پرنتیس رئیس بخش تحقیق در موسسه هارتلند شیپینگ می گوید همچنان به نظر می رسد فعالیت های فیزیکی در بخش نفتی زیاد است و نفت فراوانی از طریق دریا در حال انتقال است.

او همچنین گفت در حالی که سه ماهه دوم سال معمولا از این حیث آرام تر می شود اما بازار همچنان شلوغاست و ارقام مربوط به بازار تانکرهای نفتی همچنان بالاست.

بر اساس تخمین های تحلیل گران، سوپرتانکرها قابلیت حمل حدود دو میلیون بشکه را دارند و می توانند به طور متوسط 45 هزار دلار در روز درآمد داشته باشند یعنی 69 درصد بیشتر از سال 2014 .

در همین حال، ارزش سهام یوروناو امسال 22 درصد افزایش یافت . ارزش سهام فرانت لاین - که 24 سوپرتانکر در اختیار دارد - با افزایش 22 درصد مواجه شد.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ با نظرسنجی از تحلیل گران بازار نفتی گزارش داد اوپک ماه گذشته حدود 31 میلیون و 300 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد و در نشست بعدی خود در روز پنجم ماه ژوئن در وین احتمالا سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را همچنان حفظ خواهد کرد. اعضای اوپک در ماه نوامبر تصمیم گرفتند به جای کاهش تولید نفت با هدف افزایش قیمت آن، روند تولید خود را افزایش دهند.

ذخیره شناور

ظرفیت ناوگان جهانی تانکرهای نفتی به سبب ذخیره نفت بر روی دریا از سوی سرمایه گذاران محدود شده است زیرا آنها در پی رسیدن به سوددهی در درازمدت هستند. بر اساس ارقام ارائه شده از سوی تحلیل گران، حدود 20 میلیون بشکه نفت بر روی دریاها انبار شده است.

اودیسوس والاتساس مدیر بخش اجاره در شرکت دیناکام تانکرز در یونان می گوید تابستان فصلی نیست که شاهد افزایش ارقام از این حیث باشیم. او همچنین گفت بازار در حال پویایی است و این خبرخوبی برای مالکان تانکرهای نفتی محسوب می شود.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۶۷۰