اروپا بازنده تحریم نفت ایران/ روسیه برنده اصلی

اروپا بازنده تحریم نفت ایران/ روسیه برنده اصلی
رویترز طی گزارشی تصریح کرد کشورهای اروپایی بازندگان اصلی تحریم نفت ایران خواهند بود و در حالی که ایران زیان کمتری را نسبت به اروپا تجربه خواهد کرد روسیه برنده اصلی این تحریم خواهد بود.
به نظر می رسد که اصلی ترین برنده اعمال تحریم ها علیه سوریه روسیه است  و در صورت تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، روسیه بیش از پیش از این موضوع منتفع خواهد شد.
بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام روسیه، از اواسط اکتبر از قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال فراتر رفته است.
روی جوردن، کارشناس انرژی اظهار داشت: «بالاتر رفتن قیمت نفت خام روسیه نسبت به برنت در هفته های گذشته ناشی از عوامل متعددی است: مشخص نبودن تاثیر تحریم های تحمیلی بر ایران و خلا ناشی از تولید و صادرات نفت سوریه را می توان  از مهمترین عوامل برشمرد.»
این گزارش حاکی است، بالا رفتن قیمت نفت خام روسیه و متضرر شدن مشتریان اروپایی، می تواند عاملی مهم برای منصرف نمودن اروپا از اعمال تحریم ها بر نفت ایران تلقی شود.
قیمت نفت خام روسیه به دلیل دارا بودن 1.3 درصد سولفور و سنگینی ای پی آی 32، ترش تر و سنگین تر از نفت خام بدست آمده از دریای شمال بوده و همواره پائین تر از قیمت نفت برنت فروخته شده است.
نفت خام صادراتی ایران و سوریه از نظر سنگینی مشابه نفت روسیه و حتی سنگین تر از آن هستند. نفت صادراتی این کشورها نیازمند انجام تصفیه بیشتر هستند.
این گزارش می افزاید، بخش اعظم صادرات روزانه 150 هزار بشکه ای نفت سوریه، پیش از اعمال تحریم ها علیه این کشور در اوایل سال جاری میلادی،  به کشورهای  حوزه مدیترانه بوده است. تا پیش از تحریم ها، نفت سوریه موجب تعدیل بهای نفت خام روسیه می شد.
ساموئل کیسزوک، کارشناس بازار نفت گفت: «در صورتی که تحریم نفتی سوریه هر چه زودتر برداشته نشود، شاهد ادامه روند افزایشی بهای نفت روسیه خواهیم بود.»
بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی که روز چهارشنبه منتشر شد، درصورتی که اروپا در مورد تحریم نفت ایران در ماه ژانویه به توافق برسد، این کشورها باید جایگزین جدیدی برای خریداری 600 هزار بشکه نفت خام سنگین و ترش مورد نیاز خود به جای ایران بیابند.
جوردن گفت: «پیش بینی من این است که ضرر ناشی از تحریم نفت ایران، کشورهای اروپایی را قانع سازد تا به روند خرید نفت روسیه به قیمت بالاتر از نفت برنت در کوتاه مدت، و تا روشن شدن وضعیت ایران ادامه دهند.»
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که  حتی در صورت اعمال تحریم های جزئی، کشورهای اروپایی باید قیمت بالایی را برای جایگزینی نفت کشورهایی همچون روسیه، عربستان و عراق با نفت ایران بپردازند.
یونان، که کاملا به نفت ایران متکی است، اخیرا برای اولین بار اقدام به خرید یک محموله نفت خام از روسیه نموده است.
یکی از تجار فعال در این زمینه اظهار داشت: «آنها می خواهند زندگی بدون نفت ایران را امتحان کنند. اما قطعا این برای آنها گران تمام خواهد شد. جایگزینی نفت  روسیه به جای نفت ایران برای یونان بسیار سخت است.»
بر اساس آمار منتشره خبرگزاری رویترز، روسیه در ماه نوامبر حدود 4 میلیون بشکه نفت خام از طریق خط لوله و تانکرهای انتقال نفت به اروپا صادر کرده است. در شرایطی که روسیه برنده اصلی اعمال تحریم ها علیه سوریه و ایران به نظر می رسد، کشورهای اروپایی بازندگان اصلی این ماجرا هستند. از سوی دیگر تحریم احتمالی نفت ایران می تواند بیش از آنکه ایران را متضرر سازد، به اروپا ضربه بزند، زیرا ایران می تواند میزان نفتی را که اکنون به اروپا صادر می کند به مشتریان آسیایی اش بفروشد.
بسیاری از پالایشگاه های اروپایی از جمله پالایشگاه های فنلاند و ایتالیا در سال های اخیر تاسیسات خود را مطابق با نفت خام ترش و سنگین توسعه داده اند و این مسئله می تواند تحریم ها علیه ایران را متوجه خود کشورهای اروپایی سازد.
۲۶ آذر ۱۳۹۰ ۱۵:۰۹
رویترز |
تعداد بازدید : ۱,۰۶۸