برخورد با خدمات پس از فروش جعلی بازار آی‌تی شروع شد

برخورد با خدمات پس از فروش جعلی بازار آی‌تی شروع شد
وجود کارت‌های گارانتی و خدمات پس از فروش تقلبی و فاقد اعتبار در بازار محصولات آی‌تی منجر به این شد که کارگروه مبارزه با واحدهای صنفی متقلب از روز گذشته رسما کار خود را در تهران آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم سید مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات، با بیان اینکه بازرسی و کارشناسی واحدهای صنفی در حوزه خدمات پس از فروش برای رسته‌های تولید-تعمیر و تعمیر-فروش را آغاز کردیم، اظهار کرد: دو سال پیش بنا به درخواست سازمان حمایت قرار بود آئین‌نامه‌ای را در این زمینه اجرایی کنیم که مربوط به صنف لوازم خانگی بود اما آن را نپذیرفتیم و طی هماهنگی‌هایی قرار شد آئین‌نامه‌ای در اتحادیه صنف فناوران رایانه تهیه و به تأیید سازمان حمایت جهت اجرا برسانیم.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در ارتباط با آئین‌نامه ساماندهی خدمات پس از فروش حوزه آی‌تی گفت: این آئین‌نامه بسیار نزدیک به لوازم خانگی و آنچه مورد نظر سازمان حمایت بود، است و لذا این سازمان اجازه داد تا در سطح تهران انجام شود.

وی ابراز کرد: در زمینه خدمات پس از فروش و ارائه خدمات اولیه مشکلات بسیاری در حوزه آی‌تی داریم که امیدواریم با تشکیل این کارگروه تمامی مشکلات مربوط به این حوزه از بین رود؛ خط‌کش‌هایی را به عنوان معیار دریافت مجوز اعم از متراژ، دستگاه‌ها، امکانات و تجهیزات در نظر گرفته‌ایم که اگر واحدهای صنفی فعال در این حوزه معیارها را رعایت کرده باشند برای آنها مجوز صادر می‌کنیم.

میرمهدی با بیان اینکه مسئول این کارگروه آقای منصوری یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه فناوران است، عنوان کرد: این کارگروه از روز گذشته (94/3/16) فعالیت خود را شروع نموده و آن دسته از همکارانی که قبلا درخواست ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی خود را کتبا به اتحادیه اعلام نموده‌اند توسط این کارگروه بررسی کارشناسی و اعلام نظر می‌گردند.

او درباره میزان درخواست‌های رسیده به اتحادیه جهت دریافت مجوز خدمات‌دهی در زمینه خدمات پس از فروش نیز گفت: تاکنون 150 تا 160 نفر درخواست بازرسی داده، کارت گارانتی خود را ارائه و جاهاییکه ارائه خدمات می‌دهند را معرفی کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه تمامی متقاضیان کارت گارانتی ممیزی می‌شوند و در صورت داشتن شرایط مجوز آنها صادر می‌شود، عنوان کرد: با نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش که از سازمان صنعت-معدن و تجارت مجوز دارند کاری نداریم بلکه هدف از اجرای این طرح ساماندهی آن دست از مراکزی است که در واحدهای مسکونی و تجاری مشغول کار هستند و تنها با تبلیغات اعتماد مردم را جلب کرده‌اند.

وی در ارتباط با اینکه اگر با مشکلی مواجه شوید و اصرار خاطی مانع از انجام کارتان شود، چکار می‌کنید؟، گفت: در ابتدا اخطاری 15 روزه به واحد صنفی خاطی یا واحدی که پروانه کسب اتحادیه را ندارد مبنی بر جمع‌‌آوری واحد صنفی می‌دهیم اگر توجه کرد که هیچ در غیر اینصورت و در صورت ادامه فعالیت توسط اماکن نیروی انتظامی پلمپ خواهد شد.

او افزود: لذا از کلیه همکاران درخواست می‌گردد نهایت همکاری را با کارگروه انجام داده تا بتوانیم ارائه خدمات پس از فروش در سطح تهران را ساماندهی، کارت‌های تقلبی را جمع‌آوری و مراکز معتبر خدمات پس از فروش را معرفی نمائیم.

میرمهدی همچنین خاطر نشان کرد: بازرسی و ممیزی‌های این کارگروه هر شش ماه به شش ماه خواهد بود تا از کیفیت خدمات کاسته نشود؛ همچین در نظر داریم تا با غربالگری این حوزه اسامی واحدهای صنفی مجاز را بعد از بازرسی‌ها منتشر کنیم تا مردم بدانند برای خرید یک محصول از چه گارانتی باید استفاده کنند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین در ارتباط با شرایط مد نظر این کارگروه برای ارائه مجوز خدمات پس از فروش نیز گفت: لیستی در این زمینه تهیه شده که برای مثال در زمینه تعمیرات به مواردی نظیر داشتن انبار، قطعه و ابزارآلات تعویض چیپ‌ست اشاره دارد؛ البته ما زیاد سخت نمی‌‌گیریم و اگر واحدی بعد از بررسی‌ها 80 تا 85 درصد شاخص‌ها را احصاء کرده باشد مجوز صادر می‌کنیم اما قطعا به کسی که ظرفیت 10 درصدی دارد، مجوز نمی‌دهیم.

به گزارش تسنیم، بابت بررسی واحدهای صنفی هیچ وجهی دریافت نمی‌گردد در صورت برخورد با چنین مواردی، واحدها باید موضوع را سریعا به اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گزارش کنند تا رسیدگی و برخورد مقتضی صورت پذیرد.

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۵۱۲