اوضاع متفاوت بازار نفت در نیمه‌دوم سال 2015

اوضاع متفاوت بازار نفت در نیمه‌دوم سال 2015
راب تامل درباره تأثیرات این موضوع بر تولیدکنندگان نفت در آمریکای شمالی توضیح داد: در آمریکای شمالی شاهد کاهش تولید خواهیم بود. این به منزله آن است که بسیاری از تولیدکنندگان با قیمت پایین، به افزایش تولید ادامه خواهند داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از اقتصادنیوز، بسیاری از تولیدکنندگان نفت درحال حاضر تلاش می‌کنند نفت 65 دلاری را به 90 دلار برسانند.
راب تامل، مدیر سبد اوراق بهادار در شرکت سرمایه‌گذاری انرژی «مشاورین تورتویز کپیتال» در گفت‌وگویی ویدئویی با بخش مالی «یاهو» به بررسی و تحلیل بازار نفت بعد از نشست روز جمعه اوپک پرداخت و ثبات در تولید این کارتل نفتی را عاملی برای تقویت قیمت جهانی نفت برشمرد.

  به نقل از بخش مالی یاهو، به نظر می‌رسد شرایط اشباع سال‌‌های 2014 و 2015 در بازار نفت رو به اتمام است و اقتصاد جهانی قدرتمندتر، بنزینی روی آتش تقاضا برای افزایش قیمت نفت خام می‌ریزد که منجر به منتفع شدن تولیدکنندگان پیشرو و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز جمعه به این نتیجه رسید که تولیدش را در سطح 30 میلیون بشکه در روز حفظ کند. گرچه برخی تحلیل‌گرها پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است این کارتل تولیدش را کمی افزایش دهد، عدم تغییر در میزان تولید، اجماع توقعات را در هم شکست.

راب تامل در خصوص تصمیم روز جمعه اوپک در راستای حفظ تولید در سطح 30 بشکه در روز، اظهار داشت: بیانیه اخیر اوپک از لحاظ «بیان» حائز اهمیت بود و با بیانیه‌های پیشین تفاوت داشت. در ماه نوامبر، بسیاری از صحبت ها درباره اشباع بازار از نفت خام بود. اما آخرین اظهارات بیشتر در خصوص ثبات (قیمت) و در واقع خوش‌بینی درباره پاسخ تقاضا به قیمت پایین نفت است.

مدیر سبد اوراق بهادار در شرکت سرمایه‌گذاری انرژی «مشاورین تورتویز کپیتال» با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خواستار طیف ثابت قیمت برای نفت خام هستند و دیدگاه مثبت‌تری نسبت به تقاضا دارند، مسیر قیمت نفت در سال جاری را این‌گونه پیش‌بینی کرد:‌ همان‌طور که توقع می‌رفت در نیمه اول سال، میزان عرضه نفت خام بیش از تقاضا بود که قیمت نفت خام را تحت تأثیر قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه در نیمه دوم سال این معادله برعکس خواهد شد، تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد که قرار بر این است که میزان تقاضا از عرضه پیشی گیرد و این به افزایش قیمت نفت خام کمک می‌کند. پیش‌بینی من این است که قیمت نفت خام برای مدتی نسبتا طولانی بین 60 تا 80 دلار هر بشکه نوسان داشته باشد.

راب تامل درباره تأثیرات این موضوع بر تولیدکنندگان نفت در آمریکای شمالی توضیح داد: در آمریکای شمالی شاهد کاهش تولید خواهیم بود. این به منزله آن است که بسیاری از تولیدکنندگان با قیمت پایین، به افزایش تولید ادامه خواهند داد. بسیاری از تولیدکنندگان نفت درحال حاضر تلاش می‌کنند نفت 65 دلاری را به 90 دلار برسانند.

او روش محقق شدن این مهم را کاهش هزینه‌های خدماتی و حفاری دانست. تامل معتقد است چنان‌چه تولیدکنندگان در این امر موفق شوند و حجم زیادی نفت تولید کنند، می‌توانند حتی در چنین محیط و قیمت‌های پایین منتفع شوند.

تامل در خصوص زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در عرصه نفت تصریح کرد: از آنجا که قیمت پایین نفت و تولید انبوه آن به نفع مصرف‌کننده است و همین تقاضای بالا برای پالایشگاه‌ها سودمند است، بخش حفاری سود خوبی دارد، به علاوه بخش زیرساخت‌های انرژی نیز می‌توانند پول ساز باشد.
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۵۳۵