جزئیات تازه ازتوافق تهران- مسکو

جزئیات تازه ازتوافق تهران- مسکو
بر اساس توافق بزرگ نفتی تهران- مسکو، به زودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه طلای سیاه ایران به روسیه ارسال می شود تا پس از فروش این نفت توسط روس‌ها، در ازای پول نفت ایران کالاها و محصولات مختلف غیر نفتی همچون گندم، فولاد و تجهیزات نفتی وارد کشور کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از دنیاب اقتصاد، یک مقام مسئول در شرکت نفت اعلام کرد: ایران و روسیه به منظور فروش نفت و ایجاد صندوق مشترکی برای خرید انواع کالاها و محصولات در ازای پول نفت به توافق نهایی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت بیش از دو سال از انتشار خبر توافق نفتی ایران و روسیه به منظور تهاتر نفت و کالا، روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت این خبر را به طور رسمی در جمع خبرنگاران خارجی تائید کرد.

بر اساس توافق بزرگ نفتی تهران- مسکو، به زودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه طلای سیاه ایران به روسیه ارسال می شود تا پس از فروش این نفت توسط روس‌ها، در ازای پول نفت ایران کالاها و محصولات مختلف غیر نفتی همچون گندم، فولاد و تجهیزات نفتی وارد کشور کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه با الکساندر نوواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه در وین پایتخت اتریش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ایران خریداری کنند، گفت: ایران این پول‌ها را برای خرید اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات جانبی تولید نفت از روسیه استفاده خواهد کرد.

بخشی از این توافق نفتی بین ایران و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان و بلاروس هم خواهد شد به طوری که وزیر نفت ایران تاکید می‌کند: قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق خرید نفت از ایران را انجام خواهند داد چرا که آنها هم بخشی از اتحادیه اوراسیا هستند.

جزنیات تازه از توافق نفتی تهران-مسکو

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره توافق نفتی ایران و روسیه، گفت: این توافق به منزله تهاتر کالا در برابر نفت نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه روس‌ها باید نفت خام ایران را ببرند و بفروشند و پولش در صندوقی بماند، تصریح کرد: براساس منابع این صندوق امکان خرید انواع کالا و تجهیزات فراهم می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه محدودیتی در فروش نفت ایران توسط روسیه وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن نیست همه نفت ایران را شامل شود، زیرا تعهد فروش به سایر مقاصد نفتی داریم.

روسیه گاز ایران را هم می‌فروشد

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در گفتگویی با اشاره به تمایل ایران به منظور استفاده از خط لوله «ترکیش استریم» به منظور انتقال گاز طبیعی خود به بازار اروپا، گفته است: گاز ایران می تواند در آینده توسط این خط لوله ترانزیت شود.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: در آینده خطوط لوله گاز ایران می تواند به اروپا برسد و خطوط لوله گاز روسیه به اروپا شاید به یکدیگر بپیوندند و به طور مشترک به اروپا گاز تحویل دهند.

به گزارش مهر، خط لوله گازی ترکیش استریم برای ترانزیت گاز روسیه به ترکیه و اروپا با عبور از بستر دریای سیاه طراحی شده است و ظرفیت ترانزیت ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز را در سال دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز همچنین با یادآوری اینکه تهران تمایل به اشتراک گذاشتن تخصص های مربوط به فناوری گاز با روسیه، به عنوان بخشی از توسعه سطح همکاری های دو کشور دارد که امکان آن پس از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران به وجود می آید، خاطرنشان کرد: شرکت گاز ایران برای همکاری با شرکت روسی گازپروم توافق کرده است.

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۴
تعداد بازدید : ۶۰۸