حمایت از تولید روی کاغذ عملیاتی نمی شود

حمایت از تولید روی کاغذ عملیاتی نمی شود
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت:حمایت از تولید داخل و ارتقای توان داخلی روی کاغذ عملیاتی نمی شود، بلکه این خواسته باید به تفکر و اعتقاد مدیران تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'حیدر بهمنی' روز سه شنبه در سومین همایش ' ارتقای توان داخلی با رویکرد مدیریت نوآورانه پروژه' با اشاره به اینکه شرکت ملی حفاری از بدو تاسیس (پس از پیروزی انقلاب اسلامی) تاکنون بیش از 30 هزار شغل در کشور با استفاده از منابع خود ایجاد کرده است ، تاکید کرد که حمایت از تولید داخل فقط روی کاغذ و با تصویب قوانین در مجلس کارساز نیست ، بلکه تفکر و اعتقاد به این امر مهم است.

وی افزود: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم به دانش فنی کنترل فوران چاهها دست یابیم و امروز ایران جزو کشورهایی است که در دنیا حرف های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد.

بهمنی تاکید کرد:دستاوردهایی که امروز در بخش حفاری صنعت نفت به دست آمده است، نتیجه کار پژوهشی در این صنعت بود و امروز توانسته ایم 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز حفاری را در ایران بسازیم.

وی ادامه داد: در این راستا با همکاری دانشگاه های شهید چمران اهواز، امیرکبیر تهران ، صنعتی شریف تهران و دانشگاه صنعت نفت و پارکهای علم و فناوری، هسته های پژوهشی ایجاد کرده ایم تا نیازهای صنعت حفاری را برآورده سازیم.

به گفته ی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از 35 هزار قطعه ای که زمانی به طور کامل از خارج وارد کشور می شد، امروز 17 هزار و 500 قطعه با تولیدات داخلی جایگزین شده است.

بهمنی افزود: شرکت ملی حفاری ایران به صورت خودجوش 230 میلیارد تومان در این صنعت سرمایه گذاری کرده و از این رقم 30 میلیارد تومان مربوط به تحقیقات بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه 13 پروژه تحقیقاتی شروع شده و امروز 70 پروژه تحقیقاتی در دست اجراست، ساخت و بومی سازی دستگاه SCR به ارزش 1.5 تا 2 میلیون دلار،ساخت سازه دکل توسط ماشین سازی اراک،ساخت مخازن آب و گل را از پروژه هایی ذکر کرد که شرکت ملی حفاری ایران آنها را اجرایی کرده است.

وی در ادامه از ساخت قطعه دراورس ( از اجزای اصلی دکل حفاری) در ماشین سازی اراک گفت و اظهار داشت: پیش از این تمام دراورس ها ساخت آمریکا بود، در حالی که تا پایان سال جاری دروارس ساخت داخل وارد مدار تولید می شود.

بهمنی استفاده از روش ها و تکنولوژی جدید در حفاری افقی با همکاری دانشگاه شریف را ازدیگر اقدام های مهم انجام شده درصنعت حفاری ذکر کرد و گفت: ساخت تجهیزات MLT ( ابزار مکان یابی مغناطیسی برای هدایت حفاری) با هدف مهار و کنترل فوران چاه های نفت از دیگر پروژه های این شرکت است که خارجی ها برای تحویل آن به ایران 100 میلیون دلار درخواست کردند. با همکاری دانشگاه امیرکبیر تهران این دستگاه ساخت شده و اکنون در مرحله تست میدانی است.

به گفته ی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ، ساخت تجهیزات و دستگاه های MWD برای حفاری انحرافی چاه های نفت و گاز با همکاری دانشگاه شهید محلاتی انجام و این دستگاه نیز در مرحله تست میدانی است.

بهمنی در ادامه ساخت کامل یونیت نمودار گیری از گل حفاری با تکنولوژی جدید با همکاری پارک و فناوری دانشگاه تهران را از دیگر فعالیت های شرکت ملی حفاری ایران اعلام کرد که تاکنون یک دستگاه آن ساخته شده و هشت دستگاه هم در مرحله ساخت است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خصوص برنامه های آتی این شرکت نیز گفت: ساخت دستگاه RSS و تلاش برای دستیابی به تکنولوژی جدید MWD که یکی دو سال است در دنیا شروع شده، از اقدام های شرکت ملی حفاری است که اگر این تکنولوژی در صنعت نفت ایران به کار گرفته شود هزینه های حفاری به میزان یک پنجم کاهش می یابد.

بهمنی با بیان اینکه هزینه اجاره هر دکل حفاری روزانه 300 هزار دلار است، گفت:

در حالی که دکل های حفاری در داخل کشور به راحتی قابل تامین است،سالانه 700میلیون دلار برای دکل های حفاری اجاره می دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت ساخت دکل حفاری به راحتی قابل بومی سازی است ، تصریح کرد که شرکت صدرا در سال 1378 دکل حفاری را در ایران ساخته بود، اما این روند پیگیری نشد.

۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۲۹
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۷