برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب بازیافت مخازن عمده نفتی به۳۰ درصد تا سال۹۴

برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب بازیافت مخازن عمده نفتی به۳۰ درصد تا سال۹۴
مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه شرکت ملی نفت در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی از 29 درصد فعلی به 30 درصد تا پایان ۹۴ است، گفت: فاز اول این برنامه نیز اجرای پروژه‌های جامع پژوهشی EOR و IOR برای انتخاب استراتژی جهت استفاده از روش‌های 10 گانه افزایش ضریب بازیافت است.
هرمز قلاوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شرکت ملی نفت در حال برنامه‌ریزی است تا متوسط ضریب بازیافت میادین نفتی را از 29 درصد فعلی تا پایان سال 94 یک درصد رشد داده و به 30 درصد برساند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل جهش ۳ درصدی متوسط ضریب بازیافت میادین نفتی ایران از ۲۶ درصد به ۲۹ درصد در سال جاری، تصریح کرد: ما این رقم را در کل کشور استخراج نکرده‌ایم؛ برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در تهران متوسط ضریب بازیافت را 29 درصد اعلام کرده و ملاک برای ما نیز اعلام برنامه‌ریزی تلفیقی است.
وی گفت: هر ساله در محاسبه این ضریب با توجه به فاکتورهای گوناگونی از جمله اضافه شدن میزان رزرو مخازن بازنگری انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اضافه کرد: شرکت ملی نفت از ما برنامه جامع افزایش ضریب بازیافت را تقاضا کرده و ما نیز در حال برنامه‌ریزی برای ارائه آن هستیم.
وی افزود: فاز اول این برنامه نیز اجرای پروژه‌های جامع پژوهشی EOR و IOR برای انتخاب استراتژی جهت استفاده از روش‌های 10 گانه افزایش ضریب بازیافت در هر یک از میدانهای تحت مدیریت مناطق نفت‌‌خیز جنوب است.
وی اظهار داشت: ما ۸۰ میدان در اختیار داریم که عمده تولید ما مربوط به ۴۰ میدان است و به دلیل ساختار متفاوت این مخازن‌ ضریب بازیافت هر یک از آنها با دیگری متفاوت است،چنانکه مثلا ممکن است ضریب بازیافت میدان اهواز ۳۰ درصد باشد و میدان مارون ضریب بازیافت ۲۵ درصدی داشته باشد و از تقسیم مجموع ذخایر قابل برداشت همه این میادین نسبت به کل ذخایر، متوسط ضریب بازیافت به دست می‌آید.
قلاوند تاکید کرد: تا زمانی که این برنامه‌های پژوهشی به طور کامل اجرای نشود، نمی‌توان وارد فاز اجرایی انجام پروژه‌های مختلف افزایش ضریب بازیافت از قبیل تزریق گاز، تزریق نیتروژن، تزریق CO2، تزریق آب، تزریق پلیمر و امثال آن شد چرا که ترکیب و وضعیت مخازن مختلف با هم تفاوت زیادی دارد.

افزایش ناگهانی ضریب بازیافت به 29 درصد

به گزارش فارس، در سال جاری احمد قلعه‌بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت و محسن خجسته‌مهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت متوسط ضریب بازیافت مخازن نفتی ایران را ۲۶ درصد اعلام کردند،اما به ناگهان عمادی مدیر پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی نفت و دیگر مسئولان شرکت ملی نفت به نقل از محاسبات برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، این ضریب را ۲۹ درصد اعلام کردند.
بر اساس این گزارش برای افزودن هر یک درصد به متوسط ضریب بازیافت ثانویه مخازن نفتی، سرمایه‌گذاری کلانی مورد نیاز است که قطعا در طول چند ماه چنین کاری در صنعت نفت درگیر با بحران مالی اتفاق نیفتاده است.
بر پایه این گزارش، شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ۸۵ درصد نفت کشور را تولید می‌کند. اغلب میادین تحت مدیریت این شرکت در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته‌اند و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای افزایش ضریب بازیافت اولیه اغلب این میادین، تولید نفت از آنها با افت جدی مواجه شده است.  
بر این اساس مجلس در برنامه پنجم وزارت نفت را به افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی مکلف کرده است اما به دلیل آشنایی کم قانون‌گذاران با دانش تخصصی نفت، مشخص نشده است که این ضریب با چه تعریفی محاسبه شده و افزایش خواهد یافت چنانکه حتی مشخص نیست منظور قانونگذار ضریب بازیافت اولیه یا ضریب بازیافت ثانویه میادین نفتی بوده است.
در عین حال میزان ضریب بازیافت فعلی میادین نیز مشخص نشده است و معلوم نیست وزارت نفت باید این رقم را به چه میزانی برساند. به همین دلیل است که با تغییر روش محاسبه، برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت توانسته است این ضریب را بدون زحمت و به یکباره ۳ درصد افزایش دهد و به نوعی از اهداف برنامه نیز جلو بزند.
بر این پایه برنامه چهار توسعه نیز حکم مشابهی درباره افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی داشت که به دلایل مشابه از جمله عدم شفافیت قانون، این ضریب در طول برنامه چهارم نیز کوچکترین تفاوتی با زمان پیش از خود نکرد. 
۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۲۸
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۶۲