جهانگیری: فروش نفت توسط افراد و نهادها و بازنگرداندن پول آن مربوط به دوره گذشته است

جهانگیری: فروش نفت توسط افراد و نهادها و بازنگرداندن پول آن مربوط به دوره گذشته است
معاون اول رییس جمهوری گفت: هر نهاد، دستگاه و شخصی که نفت گرفته و فروخته و تا این لحظه هیچ کدام پولی بازنگردانده اند، مربوط به دوره گذشته است و در دولت یازدهم نسبت به فروش نفت توسط افراد و نهادها مقاومت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ایرنا - اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه های میعانات گازی سیراف که در محل پارس 2 برگزار شد، افزود: در این دوره تاکید شده است که فروش نفت تنها توسط شرکت ملی نفت انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که وزارت نفت در این دوران انجام داده مربوط به مساله فروش نفت و تمرکز آن در شرکت نفت بود؛ ما در این دوره به هیچ فرد و نهادی نفت برای فروش ندادیم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: بعضی اوقات برخی دوستان طوری تعریف می کنند که گویی از وزیر نفت فعلی نفت گرفته و فروخته اند که این ناصحیح است.

** در دوران وفور منابع نفت بدترین نوع سیاستگذاری انجام شد

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از کارهای جدی که ما باید در دستور کار قرار دهیم رشد سرمایه گذاری و تولید در کشور است؛ کشور بزرگی مثل ایران با جمعیتی بزرگ و موقعیت استراتژیکی ویژه می تواند یک پست مهم تولید صنعتی در منطقه باشد.

وی افزود: مهم ترین شاخص و محور توسعه در ایران، بخش نفت و گاز است که به دلایل متفاوت می تواند با توسعه خود اقتصاد کشور را متحول کند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر از منابع حاصل از نفت و گاز به خوبی بهره برداری شود به تحولی جدی در کشور منجر خواهد شد؛ متاسفانه تجربه تاریخی ایران در استفاده از منابع نفت تجربه خوبی نیست.

جهانگیری تصریح کرد: در دوران وفور منابع نفت بدترین نوع سیاستگذاری انجام شد که به همین دلیل مردم از نعمت ها و مزایای آن برخوردار نشدند بلکه آثار سوء آن تا سال ها در زندگی مردم ماندگار شده است؛ بخشی به عنوان تورم، بخشی به عنوان زمین گیر شدن تولید و نهایتا زمین گیر کردن بخش خصوصی فعال کشور.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با این حال، این ضعف درونی است که باید اصلاح شود و امیدوارم در دولت تدبیر و امید توانسته باشیم مدیریتی صحیح بر منابع نفتی محدود کشور انجام داده و به گونه ای عمل کرده باشیم که از این منابع محدود حداکثر استفاده را ببریم.

جهانگیری به تفاوت منابع نفتی فعلی و گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: در سال 1390 میزان درآمد نفت و گاز کشور حدود 118 میلیارد دلار بود؛ این در حالی است که درآمد نفت و گاز کشور هم اکنون به کمتر از 50 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی افزود: ما کشوری هستیم که چند میلیون جوان تحصیلکرده جویای کار داریم و باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاری در کشور رونق بگیرد و بخش خصوصی به صورت جدی احساس کنم که مدیریت دولتی کشور بستر ساز حضور جدی آنها در فعالیت های اقتصادی است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، حتما سرمایه گذاری در کشور می تواند با تحریم و بی تحریم توسعه پیدا کند؛ البته وقتی تحریم ها برداشته شود دسترسی ما به منابع و فناوری ها و همچنین بازارهای بین المللی حتما آسان تر می شود.

جهانگیری ادامه داد: در 9 ماهه سال 93 رشد سرمایه گذاری نسبت به 9 ماهه سال 92 حدود 13.8 درصد مثبت بوده است و این در حالی است که رشد سرمایه گذاری در 9 ماهه سال 92 نسبت به سال 91 منهای 11.2 درصد بوده است؛ در بخش ماشین آلات نیز در 9 ماهه سال 93، 11 درصد رشد داشتیم در حالیکه در 9 سال 92، با منفی 20 درصد مواجه بودیم.

وی همچنین گفت: سیاست های دولت بر این اساس است که بخش خصوصی باید در بخش اقتصادی کشور ورود پیدا کند.

وی یادآور شد: ما با محدودیت منابع جدی روبرو هستیم، سیستم بانکی با مشکلات اساسی روبرو است و فشار زیادی بر روی سیستم بانکی وجود دارد؛ با همه این ها فکر می کنیم ظرفیت درونی کشور ظرفیت خوبی است.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب سیاست دقیقی به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند؛ بعضی ها سعی می کنند سطح اقتصاد مقاومتی را خیلی پایین بیاورند و بر اساس فهم و برداشت پایین خود دولت را متهم به این کنند که به دنبال اقتصاد مقاومتی نیست؛ وقتی از آنها سوال می شود که اقتصاد مقاومتی که شما می فهمید، چیست توضیحاتی که می دهند یک اقتصاد سنتی و قدیمی و در حد اقتصاد یک روستا است.

جهانگیری گفت: این در حالی است که اقتصاد امروز ایران یک اقتصاد بزرگ است و در سطح 30 اقتصاد اول دنیا قرار دارد که حجم تجارت داخلی آن در شرایط تحریم 180 تا 200 میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی از نظر ما در همان دو جمله رهبر معظم انقلاب یعنی اتکا به ظرفیت های داخلی و نگاه به بیرون از کشور است.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: یکی از نمونه های اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت طرح فراگیر پالایشی سیراف است که چندین شاخص مهم اقتصاد مقاومتی در آن وجود دارد؛ نخست اینکه از خام فروشی جلوگیری کنیم؛ ما می توانیم میعانات گازی را صادر کنیم اما با این طرح های پالایشی میعانات گازی به یک مرحله ازرش افزوده بالاتر تبدیل می شود.

جهانگیری تصریح کرد: مطلب دیگری که در اقتصاد مقاومتی مطرح بود مشارکت آحاد مردم در اقتصاد مقاومتی است که در این طرح به این موضوع توجه شده است.

وی با اشاره به مباحث مربوط به اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: یکی از موارد اصل 44 واگذاری ها بود که به آن شیوه فروخته و پولش را گرفتند و نمی دانیم چه شد؛ 100 میلیارد دلار از مخابرات تا پالایشگاه ها و کارخانه ها و معادن مس فروخته شد و ان شاء لله همه آن در راه پیشرفت کشور خرج شده است.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بند الف اصل 44 قانون اساسی این بود که بخش خصوصی کار اقتصادی کند که نخستین بار حداقل در بخش نفت و گاز با طرح پالایشی سیراف در دستور کار قرار گرفت و تدبیری اندیشیده شده که بخش خصوصی در یک مجموعه سرمایه گذاری کند و آحاد مردم در آن مشارکت داشته باشند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت نفت باید به مردم توضیح دهد که در سال گذشته چه میزان به تولید گاز کشور اضافه شده است، چه بخش هایی از مازوت استفاده می شده که از آن جلوگیری شده است و به چه طرح های زیست محیطی در این مدت انجام شده است و حتما این 8 پالایشگاه هم از نظر مسایل زیست محیطی طرح های خود را آماده خواهند کرد.

وی همچنین اظهاردشت: وزارت نفت از نظر مسایل مالی در شرایطی دشوار قرار گرفته است؛ برخی سومدیریت ها و کارهای ناصحیح، وزارت نفت را در مقطع فعلی برای تکمیل طرح ها و تامین منابع مالی با محدودیت های جدی روبرو کرده اند.

جهانگیری پیش از شرکت در این مراسم در جلسه توجهی و آشنایی با سرمایه گذاران پروژه شرکت کرد.

معاون اول رییس جمهوری به منظور آغاز عملیات اجرایی طرح فراگیر پالایشی سیراف صبح امروز وارد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، عسلویه شد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۵۲۴