عرضه بنزین یورو ٤ در کلانشهرها موجب کاهش آلودگی هوا شده است

عرضه بنزین یورو ٤ در کلانشهرها موجب کاهش آلودگی هوا شده است
حذف سوخت تولیدی پتروشیمی ها و استفاده از بنزین با استاندارد یورو٤ در کلانشهرها از عوامل بهبود هوا از جمله در تهران بوده و یکی از دستاوردهای مهم دولت است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار، به مصوبه هیئت دولت در مورد کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین  برنامه های دولت برای کاهش و مقابله با آلودگی هوا ارائه بنزین یورو ٤ و  استاندارد در کلانشهرها و حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها بود که خوشبختانه این مهم به همت وزارت نفت انجام شد.

وی حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها و کاهش میزان گوگرد گازوئیل را اتفاقی بزرگ در دولت دانست و افزود: در گذشته شاهد بودیم که میزان گوگرد موجود در گازوییل به ٧ هزار قسمت در میلیون رسید، در حالی که هم اکنون گوگرد نفت گاز به حدود ٥٠ جزء در میلیون رسیده که چنین اتفاقی نتیجه تلاش پلایشگاههای کشور است.

ابتکار با بیان این که تولید سوخت پاک باید در پالایشگاههای کشور تداوم داشته باشد، تصریح کرد: پالایشگاههای ما باید کماکان در جهت ارتقای استانداردهای محصولات و فرآورده های خود تلاش کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان اشاره کرد و گفت: امروز سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در کشورهای دنیا بویژه کشورهای درحال توسعه مطرح کرده است و باید عنوان کرد آلودگی هوا هم اکنون به یکی از دلایل اصلی سرطانها، ناراحتیهای قلبی و عروقی و سکته های مغزی تبدیل شده است.

وی در ادامه به موضوع استانداردسازی خودروها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه خودروسازی کشور بعد از گذشت ٨ سال موضوع استانداردسازی تولید خودروها را اجرایی کرد و با نصب کاتالیست و کنیستر در خودروهای تولیدی و همچنین اجرای ظوابط استاندارد یورو٤ گام مهمی در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا برداشت.

تلاش برای حذف مازوت از چرخه سوخت نیروگاهها 

ابتکار با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر موضوع حذف سوخت مازوت در نیروگاههاست، تصریح کرد: حذف سوخت مازوت در نیروگاهها و استفاده از سوخت گاز طبیعی بویژه برای نیروگاههایی که مجاور محیطهای شهری قرار دارند باید اجرایی شود، زیرا این موضوع بدون تردید در کاهش آلودگی هوا نقش دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رعایت استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاهها و نیروگاهها، توسعه حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) و خروج خودروهای فرسوده و آلاینده را از راه حلهایی دانست که در تمام دنیا برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

وی با بیان این که در شهرهای مختلف کشور برنامه های کاهش آلودگی هوا در حال اجراست، گفت: با برنامه های منسجم فرابخشی و با ارتقا سطح استانداردها و پژوهش و مطالعه در زمینه محیط زیست، امیداواریم که بهبود کیفیت هوا که در سال ٩٣ برای همه قابل مشاهده بود امسال نیز استمرار یابد و در بلند مدت شهروندان ایرانی بتوانند هوای سالم و پاکتری تجربه کنند.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۱
تعداد بازدید : ۵۰۶