اوپک واقعیت توسعه صنعت نفت شیل آمریکا را پذیرفت

اوپک واقعیت توسعه صنعت نفت شیل آمریکا را پذیرفت
خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد، وزرای نفت اوپک جمعه گذشته بالاخره پذیرفتند که توسعه چشمگیر صنعت نفت شیل در آمریکا پدیده ای است که باید از آن به عنوان بخشی از چشم انداز بازار جهانی انرژی استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ایرنا، در سالهای اخیر، اوپک نسبت به این حرف ها که انقلاب نفت شیل در آمریکا از قدرت و نفوذ اوپک خواهد کاست، بی اعتنا بود و آن را انکار می کرد اما هفته گذشته با مطرح کردن اینکه باید از این پدیده استقبال کرد، سیاست خود را تغییر داد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق جمعه گذشته در وین گفت: پیشرفت حیرت آور صنعت نفت شیل در آمریکا، اوپک را غافلگیر کرد.

وی افزود: ما در ارزیابی صنعت نفت شیل آمریکا دو سال دیر کردیم و با توجه به اینکه می دانستیم آنها مشغول توسعه این صنعت هستند، این مساله نباید ما را شوکه می کرد.

با این حال تحلیلگران معتقدند اوپک هنوز هم در جهان انرژی نقش مهمی ایفا می کند.

فواد رزاق زاده تحلیلگر بازار اینترنتی فورکس دات کام آمریکا که در عرصه بین المللی فعالیت می کند به خبرگزاری فرانسه گفت: قدرت اوپک نسبت به گذشته کمتر شده است که این امر ناشی از افزایش تولید نفت در کشورهای غیر اوپک است اما با این حال، اوپک هنوز هم در جهان انرژی یک قدرت مسلط محسوب می شود.

وی افزود: اوپک آشکارا در حالت تدافعی قرار دارد، زیرا سعی می کند با افزایش تولید نفت، سهم بازار خود را حفظ کند.

رزاق زاده اظهار داشت: این کارتل نفتی بخشی از نفوذ خود را به صنعت نفت شیل آمریکا و تا اندازه ای هم به روسیه واگذار کرده اما هنوز هم یک قدرت مسلط است، اگر چه قدرت گذشته را ندارد.

مایروت ساکو تحلیلگر ارشد انرژی در شرکت سرمایه گذاری ساکدن لندن، گفت: اعضای اوپک همچنان نقش مهمی در جهان نفت ایفا می کنند.

وی افزود: ما لزوما نمی توانیم بگوییم که اوپک دیگر به قیمت نفت کاری ندارد و وظیفه کنترل قیمت را به تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا واگذار کرده است. اوپک هنوز هم تاثیر بسیار زیادی بر قیمت های نفت دارد.

وی ادامه داد: شرکت های نفتی در آمریکا، در طول ماه های گذشته به طور چشمگیری تولید نفت شیل را افزایش داده اند و این چیزی است که ما یقینا باید آن را در نظر بگیریم.

آمریکا بشدت استخراج نفت از سنگ های رسوبی را افزایش داده و اکنون روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید می کند. این امر از شدت وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه به طور چشمگیری کاسته است.

توماس پاگ تحلیلگر بازار کالا در اقتصادهای سرمایه ای نیز با این ادعا که پیشرفت چشمگیر صنعت نفت شیل در آمریکا می تواند موقعیت اوپک را تضعیف کند، مخالف است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: فکر نمی کنم منصفانه باشد که بگوییم اوپک نفوذ خود در بازار نفت را به آمریکا واگذار کرده است.

پاگ ادامه داد: مدیریت تولید نفت در آمریکا با اوپک فرق دارد. اوپک می تواند با اتخاذ تصمیمات استراتژیک در مورد تولید، قیمت نفت را دستکاری کند، در حالی که تولید نفت در آمریکا در کنترل صدها شرکت کوچک است که تولید را براساس شرایط بازار مدیریت می کنند.

وی اضافه کرد: اوپک در مقایسه با آمریکا، هنوز سهم بیشتری در بازار جهانی نفت دارد اما اگر آمریکا به عنوان یک تولیدکننده نفت به شیوه مشابه عمل کند، می تواند بسیار قدرتمند تر و تاثیرگذارتر از اوپک ظاهر شود.

آمریکا در طول پنج سال گذشته، با توسعه عظیم صنعت نفت و گاز شیل، جهان انرژی را دگرگون کرد و با بالا بردن مازاد عرضه، بازارها را به ستوه آورد.

قیمت های نفت که در طول ماه های ژوئن تا ژانویه گذشته (خرداد تا بهمن 93) 60 درصد کاهش پیدا کرد، اکنون اندکی افزایش پیدا کرده اما حول و حوش 60 دلار در هر بشکه در نوسان است. با این همه، استخراج نفت شیل در چنین قیمتی نیز سودآور است.

جان واتسون مدیر ارشد شرکت شورون آمریکا هفته گذشته گفت: انقلاب نفت شیل در آمریکا یک واقعیت قابل توجه است. ما اکنون روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید می کنیم، در حالی که هیچکس انتظار آن را نداشت. نفت شیل آمریکا در سال های آینده، تا اندازه ای نقش یک مکانیزم تعدیل کننده را در بازار ایفا خواهد کرد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۵۲۴