اختصاص ۱۵ میلیارد دلار منابع به شرکت ملی نفت تا پایان آذرماه

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار منابع به شرکت ملی نفت تا پایان آذرماه
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت: میزان سرمایه اختصاص یافته به شرکت ملی نفت در 9 ماهه سال جاری 15 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد را نشان می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال ۱۹ میلیارد دلار منابع جذب کنیم.
عبدالمحمد دلپریش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه میزان سرمایه تخصیص یافته به شرکت ملی نفت در 9 ماهه سال جاری 15 میلیارد دلار بوده است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بوده است، چنانکه در کل سال 89 قریب به 17 میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت جذب شد و امیدواریم این رقم در سال جاری به ۱۹ میلیارد دلار بالغ شود.
وی اضافه کرد: شرکت ملی نفت در سال جاری به 30 میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین و نگهداشت تولید نیاز دارد.
دلپریش پیش از این منابع جذب شده برای شرکت ملی نفت در ۶ ماهه نخست سال را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.
بر این اساس این منابع در حالی جذب شده‌اند که انتشار اوراق مشارکت نفتی پارس جنوبی در سال جاری به دلیل نرخ سود کم در رقابت با ابزار طلا و ارز با استقبال مواجه نشده و بیش از ۲۰ درصد آن به فروش نرسید. در عین حال هنوز اقدامی نیز برای انتشار اوراق مشارکت ارزی یا فروش اوراق سلف ارزی انجام نشده است.
بر پایه این گزارش، رستم قاسمی وزیر نفت از نیاز سالانه ۵۰ میلیارد دلاری بالادست صنعت نفت در طول سال‌های برنامه پنجم توسعه خبر داده است و محسن خجسته‌مهر معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز سال‌های ۹۱ و ۹۲ را اوج نیاز صنعت نفت به جذب منابع مالی بر شمرده است.
به تازگی احمد قلعه‌بانی نیز از کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در برابر برداشت منابع عمده کشور از این صنعت انتقاد کرده بود.
۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۳۳
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۰۶۸