جزئیات زمان‌بندی ارائه بنزین و گازوئیل با استانداردهای اروپایی یورو 4 و یورو 5

جزئیات زمان‌بندی ارائه بنزین و گازوئیل با استانداردهای اروپایی یورو 4 و یورو 5
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح زمان‌بندی ارائه فرآورده‌های نفتی با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ گفت: در تابستان آینده بخش عمده فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین با استانداردهای اروپایی تولید و ارائه خواهد شد.
سعید مداح مروج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان توزیع همه بنزین تولیدی کشور با استانداردهای بالاتر از یورو 4 گفت: پیش‌بینی دقیق این زمان تا حدودی مشکل است چرا که برای بعضی پالایشگاه‌ها مانند پالایشگاه قدیمی 20 هزار بشکه‌ای کرمانشاه و پالایشگاه 50 هزار بشکه‌ای شیراز پروژه بهینه‌سازی تعریف نشده است اما سایر پالایشگاه‌ها از جمله اصفهان، آبادان، تبریز و اراک پروژه‌های بهینه سازی دارند که به تدریج در حال ورود به سرویس هستند.
وی افزود: دو فاز بنزین‌سازی پالایشگاه‌ اراک وارد سرویس شده اما طرح اصلی آن یعنی RFCC هنوز وارد سرویس نشده است که اگر به مشکل خاصی نخوریم در بهار یا حداکثر اوایل تابستان این واحد نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: واحدهای جدید پالایشگا‌های اصفهان و تبریز هم اگر دچار مشکل نشود سال آینده وارد سرویس می‌شود چنانکه شرایط جوی نیز روی زمان بهره‌برداری از بعضی واحدها مانند تبریز تأثیرگذار است.
وی گفت: در پالایشگاه آبادان واحد FCC در تابستان امسال به بهره‌برداری رسید اما واحدهای الحاقی از جمله آبزومایزیشن به زودی راه‌اندازی خواهد شد که کمک مؤثری در بهبود کیفیت بنزین خواهد داشت.
مروج افزود: واحد آبزومایزیشن پالایشگاه  تهران نیز قرار بود پیش از این راه‌اندازی شود که با مشکلاتی مواجه شد و امیدواریم تا یک ماه آینده و حداکثر در اسفند ماه به بهره‌برداری کامل برسد.
وی تاکید کرد: بر اساس این واقعیت‌ها قضاوت در مورد اینکه چه زمانی بنزین با اکتان 87 نخواهیم داشت آسان نیست اما همه تلاش پالایش و پخش بهره‌برداری هر چه سریعتر از این واحدها است.

*تعویق استاندارد شدن همه بنزین کشور به دلیل تاخیر در بهره‌برداری از واحدهای مکمل دو پالایشگاه

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: کیفیت تولید بنزین دو پالایشگاه کرمانشاه و شیراز تغییر چندانی نخواهد داشت و با استاندارد فعلی Nioc تولید می‌شود اما در کنار پالایشگاه کرمانشاه، پالایشگاه آناهیتا و در کنار پالایشگاه شیراز، پالایشگاه پارس دیده شده است تا خروجی این واحدهای قدیمی که متناسب با استاندارد اروپا نیستند با خروجی واحدهای جدید ترکیب شده و عملا از واحد تصفیه پالایشگاه‌های جدید بگذرند که در آن صورت محصولات این دو پالایشگاه نیز به روز خواهد شد.
وی اضافه کرد: اما چون این واحدهای جدید از برنامه عقب هستند چنانکه پارس و آناهیتا هنوز به دنبال تأمین اعتبار بوسیله سرمایه‌گذاری خارجی هستند استاندارد شدن تولیدات پالایشگاه‌های شیراز و آناهیتا نیز با تأخیر روبرو خواهد بود.

*تابستان آینده زمان ارائه بخش عمده بنزین با استانداردهای اروپایی

مروج اظهار داشت: در بقیه پالایشگاه‌ها به نظر می‌رسد در تابستان سال آینده بنزین به طور کلی با استاندارد یورو 4 به بالا تولید شود.
وی افزود: حتی امیدواریم نفت سفید و نفت‌گاز که به عنوان سوخت نیمه سنگین مصرف می‌شود نیز در تابستان آینده با استانداردهای جدید تولید و ارائه شود.
وی تصریح کرد: البته بخشی از این پروژه‌ها باید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد اما چون بعضی تجهیزات لیسانس خارجی دارد ممکن است صاحب لیسانس در راه‌اندازی آن‌ها تأخیر ایجاد کند چرا که اگر صاحب لیسانس خود برای راه‌اندازی اقدام نکند ضمانت دستگاه به خطر می‌افتد و ترجیح شرکت‌های پالایشی آن است که صاحب لیسانس در زمان راه‌اندازی حضور داشته باشد و هزینه جدیدی به ما تحمیل نشود.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با توجه به روند فعلی انتظار داریم که همه فرآورده‌های نفتی ما متناسب با استاندارد ارائه شود، گفت: در حال حاضر توانایی تولید اغلب محصولات با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 را داریم اما بدلیل اینکه مصرف بالا است ترجیح می‌دهیم فعلا بنزین را با همان اکتان 87 وارد بازار کنیم.
وی اضافه کرد: اکتان بنزین یورو 4 بالای 90 است اما آنچه تحویل شرکت ملی پخش می‌شود در دو گرید با اکتان‌های 95 و  87 بعنوان بنزین سوپر و عادی تولید می‌شود.
مروج افزود: بنزین سوپر فعلی نیز بعضی مغایرت‌ها را با استاندارد یورو 4 دارد و نمی‌توان آن را دقیقا با این استاندارد تطبیق داد.

*بنزین جدید با اکتان بالای ۹۰ و بنزن زیر یک درصد

وی توضیح داد: بعد از بهره‌برداری از واحدهای جدید و طرح‌های بهینه سازی بنزین عموما با استاندارد یورو 5 تولید شود اما ممکن است در بعضی پالایشگاه‌ها به دلیل ازدیاد مواد سبک انحرافی در کیفیت ایجاد شود و بنزین را وارد استاندارد یورو 4 کند.
وی گفت: بنزین با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 اکتان بالای 90 خواهد داشت و میزان آروماتیک آن 35 درصد و بنزن نیز کمتر از یک درصد خواهد بود.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: درصد ترکیبات آروماتیک در بنزین فعلی تحویلی به مردم 35 تا 40 درصد و درصد بنزن نیز 1.5 تا 2 درصد است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ابهام در میزان بنزن موجود در بنزین و اعلام بعضی محافل کارشناسی مبنی بر وجود ۴ یا ۵ درصد بنزن در بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها، تاکید کرد: مؤلفه‌های بنزین معمولا مقداری ریفورمیت و پلتفورمیت ، فضای سبک و در بعضی موارد نیز پنتان است و گاهی میزانی از MTBE نیز به اضافه می‌شود. ترکیب درصد آنها بگونه‌ای است که اصلا نمی‌توانند بالای 4 درصد بنزین داشته باشند.

*ارائه دیزل سبک تا پایان سال در صورت بهره‌برداری به موقع از واحدهای جدید

مروج در ادامه اظهار داشت: انتظار داریم واحدهای جدید تهران و اراک برای بالا بردن کیفیت نفت گاز و نفت سفید تا پایان سال جاری راه‌اندازی شوند.
وی افزود: واحد نفت سفید اراک در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی است و امیداواریم واحد نفت سفید تهران نیز تا پایان ماه جاری راه‌اندازی شود.
وی اضافه کرد: در عین حال امیدواریم واحد نفت گاز اراک حداکثر تا 45 روز آینده و تهران نیز تا حداکثر دو ماه آینده راه‌اندازی شده  وارد مدار شود.
مروج گفت: زمانی که این واحدها وارد سرویس شود انتظاراتی که از پالایش و پخش درباره دیزل استاندارد وجود دارد، محقق شده و وارد بازار خواهد شد که دیزل سبک قابل استفاده در خودروهای سواری را نیز شامل می‌شود.
۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۳۵
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۰