مقاومت صادرکنندگان نفت در مقابل پس دادن سهم ایران در بازار جهانی نفت

مقاومت صادرکنندگان نفت در مقابل پس دادن سهم ایران در بازار جهانی نفت
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: کشورهایی که در تحریم، سهم ایران در بازار نفت را در اختیار گرفته اند، به راحتی حاضر به پس دادن بازار نخواهند شد و باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک با این کشورها برای بازگشت به بازار زمینه سازی کرد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سایت خبری ایرنا محمدعلی خطیبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی، با بیان اینکه ایران تا پیش از تشدید تحریم ها روزانه حدود 2.5 بشکه نفت خام به بازارهای جهانی صادر می کرد، اظهار داشت: همان طور که وزیر نفت کشورمان اعلام کرده، بازگشت نفت ایران پس از رفع تحریم ها به بازار، یک شبه رخ نداده و تدریجی خواهد بود.

وی در خصوص تاثیر افزایش صادرات نفت خام ایران در بازار جهانی نفتی، اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از 1.5 میلیون بشکه، مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد که رفع تحریم ها باعث می شود 500 هزار بشکه نفت خام جدید نیز توسط ایران به این میزان افزوده شود.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: برای جلوگیری از کاهش قیمت ها، باید سایر تولیدکنندگان که در دوران تحریم، بازار ایران را در اختیار گرفته بودند، برای عرضه نفت ایران جا باز کنند.

خطیبی افزود: در صورتی که سایر تولیدکنندگان نفت برای نفت ایران جا باز کنند مشکلی پیش نمی آید، اما اگر اصرار داشته باشند که صادرات خود را حفظ کنند، بازار با افزایش میزان عرضه نفت مواجه خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص مشکلات پیش روی ایران برای بازپس گیری سهم بازار نفت، گفت: کشورهایی که در تحریم، سهم ایران در بازار را در اختیار گرفته اند، به راحتی حاضر به پس دادن نخواهند بود و باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک با این کشورها برای بازگشت به بازار زمینه سازی کرد.

وی با اشاره به رقابت و جنگ تولیدکنندگان نفت برای حفظ و افزایش سهم در بازار، اظهار داشت: متاسفانه تولیدکنندگان نفت به جای مذاکره و مدیریت بازار، به فکر رقابت و افزایش صادرات هستند به طوری که روسیه و عربستان که بخشی از بازار سابق نفت ایران را تصاحب کرده اند، به جای کاهش تولید، به طور بی سابقه ای میزان صادرات نفت را افزایش داده اند.

خطیبی خاطرنشان کرد: عرضه مازاد نفت در بازار باعث می شود که از یک طرف جلوی افزایش بیشتر قیمت نفت که طی هفته های اخیر شروع شده، گرفته و از سوی دیگر قیمت ها با کاهش مواجه شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه بازار نفت توسط اوپک مدیریت شود، اضافه کرد: پیش بینی می شود که در صورت رعایت سقف عرضه 30میلیون بشکه نفت خام توسط اعضای اوپک، قیمت نفت به 70 دلار افزایش پیدا کند که البته اعضای اوپک آن را رعایت نکرده و نفت اضافی به بازار عرضه می کنند.

وی با اشاره به سیاست اوپک برای خارج کردن رقبا از بازار، گفت: در یک سال گذشته، اوپک اعلام کرده که با هدف خارج کردن رقبا از صحنه، از کاهش سقف تولید خودداری می کند، اما درعمل مشاهده می شود که طی این مدت نه تنها رقبا به طور کامل از بازار خارج نشده اند، بلکه میزان تولید کشورهای غیر اوپک حدود یک میلیون بشکه نیز افزایش یافته است.
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۶۵۶