تدبیری که از تکرار خاطرات تلخ جلوگیری کرد

تدبیری که از تکرار خاطرات تلخ جلوگیری کرد
تصور کنید اگر سال گذشته با وجود افزایش چندین هزار مشترک گاز خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در کشور اولویت بندی در فازهای پارس جنوبی انجام نمی شد، زمستان پارسال و امسال چه اتفاقی برای تامین سوخت زمستانی کشور اتفاق می افتاد؟ شاید خاطرات تلختر از زمستان سال ٨٦ تکرار می شد!

بیژن زنگنه در بدو تصدی وزارت نفت در مردادماه سال ١٣٩٢، مشکل توسعه فازهای پارس جنوبی را "مدیریتی" دانست و اعلام کرد که وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در نهایت تا چند سال آینده به روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب برساند. بیژن زنگنه گفت: بیش از ٧٠ درصد از منابع مالی وزارت نفت به طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اختصاص می یابد.

شتاب در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی امروز شاه بیت سخنان همه مسئولان کشور است و هم اکنون این مهم به فراتر از یک موضوع تنها صنعتی بدل شده است زیرا بهره برداری کامل از فازهای این میدان می تواند تحولی اساسی در اقتصاد ملی و معیشت مردم ایران ایجاد کند؛ زمستان امسال هر چند هم که سرد باشد مردم شاهد به ثمر نشستن دومین دستاورد تدبیر دولت و وزیر نفت در پارس جنوبی خواهند بود؛ شیخ الوزرای ایران با وجود برخی مخالفتها بلافاصله پس از حضور مجدد خود در صنعت نفت برای شتاب در برداشت گاز از این میدان مشترک، فازهای در حال توسعه آن را به دو بخش اولویت یکم و دوم تقسیم و بیش از ٦٠ درصد از توان صنعت نفت را برای راه اندازی هرچه سریعتر فازهای اولویت نخست بسیج کرد و امروز شاهد تحقق قولهای او هستیم.

تلاش مجموعه صنعت نفت هم اکنون بر این است که حجم بیشتر افزایش تولید از پارس جنوبی پیش از فصل سرما انجام شود تا حکایت زمان بهره برداری از این فازها حکایت آن کت و شلوار عیدی نباشد که خیاط آن را روز سیزده بدر تحویل مشتری داده باشد؛ تاکنون وزارت نفت با حمایتهای همه جانبه خود از پیمانکاران پارس جنوبی موفق شده فاز ١٢ را به طور کامل تحویل دهد و همزمان عملیات تکمیل ظرفیت پالایشگاههای فازهای  ١٥ تا ١٨ را شتاب بخشد.

دولت تدبیر و امید پارسال گام نخست خود را در پایتخت گازی ایران باموفقیت و با وجود همه مشکلات و محدودیتها برداشت تا ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز شیرین کشورمان بیفزاید، برای کسب این موفقیت بیش از ٧٠ درصد از منابع مالی وزارت نفت به طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اختصاص یافت. قرار بر این است که امسال نیز گام مشابه دیگری در این میدان برداشته شود؛ به نظر می رسد با توجه به گشایشهایی که در حوزه سیاست خارجی کشورمان ایجاد شده است، کار آسانتری در پیش روی صنعت نفت ایران وجود داشته باشد.

هم اکنون فازهای پارس جنوبی را می توان به سه بخش تقسیم کرد، بخش نخست فازهایی همچون فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ هستند که با وجود آن که افتتاح یا راه اندازی شده اند اما هنوز امکان افزایش تولید در آنها وجود دارد، از این رو بخش زیادی از قول وزیر نفت در گام دوم در پارس جنوبی در این فازها خلاصه می شود، در بخش دوم فازهای پارس جنوبی که شامل فازهایی مانند فازهای ١٩ و ٢٠ و ٢١ هستند امید به تولید گاز وجود دارد، اما در بخش سوم فازهای پارس جنوبی که شامل فازهای ١١، ١٣، ١٤، ٢٢ تا ٢٤ هستند امید زیادی به تولید در سال جاری از آنها وجود ندارد. امسال قرار است با تغییرات و داد و ستدهای بین فازی ١٠٠ میلیون مترمکعب دیگر به تولید گاز کشور افزوده شود.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی که به عنوان یکی از بزرگترین مخازن گازی جهان شناخته می شود، در طول سالهای دولت دهم با استراتژی توسعه همزمان با تأکید بر استفاده کامل از ظرفیت پیمانکاری و مهندسی کشور مدیریت شد، اما در این شیوه مدیریتی، تأمین منابع مالی لازم به هردلیل (تشدید تحریمها و یا سوء مدیریت) به چالشی اساسی در بهره برداری از همه فازهای در حال توسعه بدل شد.

هم اکنون در حالی ٦٠ ماه از امضای قرارداد ٥ فاز باقیمانده میدان گازی مشترک پارس جنوبی می گذرد که براساس برنامه از پیش تعیین شده این فازها باید تقریبا دو سال پیش به صورت کامل به مدار تولید می آمدند، اما این فازها به طور متوسط در نهایت دارای پیشرفت فیزیکی ٧٥ تا ٨٥ درصدی هستند و این امر حکایت از عقب ماندن کشور در برداشت از این میدان مشترک دارد.

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۵۴۹