برداشت از منابع غیرمتعارف نیازمند تکنولوژی است

برداشت از منابع غیرمتعارف نیازمند تکنولوژی است
رئیس چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت ایران گفت: برداشت از منابع غیر متعارف نیازمند تکنولوژی، دانش و نوع نگاه غیر متعارف است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، حمیدرضا کاتوزیان در چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت ایران با اشاره به آغاز برداشت مستقیم از منابع نفت و گاز از ١٥٠ سال پیش گفت: به دلیل در دسترس بودن این منابع و سهولت بهره برداری از آنها هم اکنون کلیه فعالیتهای مرتبط با بهره برداری یکپارچه شده و یک صنعت عظیم را به وجود آورده است.

وی  افزود: تمرکز عمده منابع هیدروکربوری در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس اهمیت ژئوپولیتیکی این منطقه را نیز افزایش داده و در نتیجه حساسیت منابع کشور ما نیز بیش از گذشته شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که این صنعت از ابتدای شکل گیری تاکنون با فرصتها، تهدیدها، چالشها و ریسکهای مختلفی رو به رو بوده است، اظهار کرد: نوسانهای قیمت و تولید، افت و خیز در بازار عرضه و تقاضا، ورود فناوریهای جدید، رقابت بین اوپکی ها و غیراوپکی ها از جمله چالشهای پایان ناپذیر این صنعت بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به این که شناخت چالشها و فرصتهای اصلی این صنعت از مولفه های مهم برنامه ریزی برای آینده آن است، تصریح کرد: از چالشهای اصلی امروز جهان رشد جمعیت است و پیش بینی می شود رشد ممتد و یکنواختی داشته باشد که در دراز مدت اقتصاد جهانی رشد متوسط سالانه ای برابر ٣,٥ درصد تا ٢٠ سال آینده را داشته باشد.

کاتوزیان با بیان این که به تناسب رشد جمعیت چالش جدی تری با عنوان رشد مصرف انرژی مطرح می شو، تصریح کرد: در دو دهه گذشته تقاضای انرژی رشد ٥٠ درصد داشته و در آینده انتظار می رود با رشد ٤٠ درصد مواجه شده و در عمل ٤٠ درصد رشد به معنای اضافه شدن یک آمریکای جدید یا یک چین جدید به بازار مصرف انرژی است.

وی با بیان این که چالش آینده جهان رشد تقاضای انرژی است، یادآور شد: آثار سیاسی و تنشهای منطقه ای و جهانی نیز به دنبال این رشد مصرف به وجود می آید. این مسئله به ویژه در مناطقی که منابع هیدروکربوری متمرکزتر دارد، بیشتر است.

رئیس چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت ایران با اشاره به موضوع کنترل تولید کربن و مسائل زیست محیطی، گفت: این موضع تولید کنندگان نفت و گاز را دچار محدودیتها و صرف هزینه های بیشتر می کند.

کاتوزیان با بیان این که موضع تغییرات در قیمت نفت و گاز و چالشهای  ناشی از آن بسیار دست و پا گیر است، اظهار کرد: مطالعه ها نشان می دهد که تا ٣٥ سال آینده بحرانی به لحاظ کمبود منابع هیدروکربوری وجود نداشته باشد و بر اساس بررسیها ٤٥ تریلیون بشکه (یا معادل بشکه برای گاز) منابع شناسایی شده است.

وی در ادامه افزود: پاسخگویی به این چالشها نیازمند همکاری، هماهنگی و یکپارچه کردن فعالیتها در سطح ملی، منطقه ای و البته جهانی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، یادآور شد: برای پاسخگویی به تقاضای بالای انرژی باید در اکتشاف منابع جدید نفت بهتر از گذشته عمل کرد و در قابلیتهای محاسبه های کامپیوتری و تحویل داده های لرزه نگاری و تکنیکهای حفاری چاه ها و نیز تکنولوژیهای مرتبط قوی تر بود و راه پیشرفت را سریعتر دنبال کرد.

کاتوزیان با اشاره به این که اکتشاف پارس جنوبی به عنوان یک میدان غول آسای گازی و یک منبع عظیم انرژی برای ما شغل، رشد اقتصادی و قدرت در بازار کسب و کار به وجود آورده، اظهار کرد: اکتشاف جدید و بهره برداری از فنارویهای روزآمد می تواند بازارهای بزرگتر و شرایط رشد اقتصادی بهتری را فراهم کند.

کاتوزیان در ادامه گفت: امروز در سایه رشد فناوری ، پیشرفتهای کلانی در حوزه تحلیل داده های لرزه نگاری سه و چهار بعدی و تکنولوژی حفاری به وجود آمده که می توان سختیهای گذشته را جبران کرد.

وی تاکید کرد: برداشت از منابع غیر متعارف نیازمند تکنولوژی و دانش غیر متعارف است و نیازمند نوع نگاه متفاوت و غیرمتعارف است.

وی با بیان این که برای رویارویی با چالش تقاضای بالای انرژی باید از فناوریهای جدید در افزایش ضریب برداشت استفاده کرد ، گفت: امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ و صاحبان منابع هیدروکربوری به سمت نرخ برداشت ٧٠ درصدی حرکت می کنند. در صورتی که هم اکنون نرخ برداشت ٣٥ درصدی در صنایع پیشرفته نفت به یک موضوع تاریخی و متعلق به گذشته شبیه شده است و باید در صدد به کارگیری فناوری برای افزایش سرعت و نرخ بهره برداری باشیم.

کاتوزیان افزود: فرصتهای جدید در پاسخگویی به چالش تقاضای بالای انرژی می تواند در رویه های جدید قراردادی و شکل جدید همکاریها نیز منعکس شود و در قراردادها باید انتقال فناوری ، سهم ساخت داخل ، آموزش و غیره از یک سو و بهره مندی از منافع منبع از سوی دیگر به درستی دیده شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اهمیت رهبری و هدایت پروژهای نفت و گاز، گفت: پروژه ها باید بدون تغییر و با بودجه های پیش بینی شده انجام شود و باید در آنها انضباط مالی و سرمایه ای با تصمیم گیری درست برای سرمایه گذاری و در زمان مناسب انجام شود.

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۵۷۰