150 هزار حلقه چاه غیر مجاز طی چهار سال حفر شد

150 هزار حلقه چاه غیر مجاز طی چهار سال حفر شد
مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت : طی سال 85 تعداد چاه غیرمجاز در کشور حدود 103 هزار حلقه بود، اما این تعداد تا سال 1389 به افزون بر 250 هزار حلقه چاه رسید.
گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) حاکی است ،جواد میبدی افزود: یکی از برنامه های مهم در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز است.

وی افزود : طرح توسعه کشاورزی و همچنین تصویب قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه ، افزایش تعداد چاه های غیرمجاز را دربر داشت و مجموعه این اقدامها باعث شد بیشتر دشت های کشور به نقاط ممنوعه بحرانی تبدیل شوند.

میبدی خاطر نشان کرد: اکنون سالانه یکهزار و 200 کیلومتر کف شکنی چاه در کشور انجام می شود و در این مدت به طور متوسط 30 تا 40 درصد دبی چاه ها و چشمه ها کاهش یافته و برای تامین آب شرب نیز مشکل ساز شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بررسیها نشان می دهد از تعداد 103 هزار حلقه چاه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های کشاورزی، 55 هزار حلقه در دشت های آزاد واقع شده اند که در این طرح برای آنها پس از تعدیل دبی چاه ها، پروانه بهره برداری صادر خواهد شد.

میبدی گفت: مابقی چاه ها که در دشت های ممنوعه قرار گرفته اند، بر اساس پتانسیل آبی دشت، آسیب رساندن به منابع آب زیرزمینی یا چاه های دیگر و همچنین حریم چاه های مجاور تعیین تکلیف خواهند شد.

وی اضافه کرد : همزمان با تعیین تکلیف چاه های کشاورزی غیرمجاز در دشت عای ممنوعه کشور، طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی به اجرا گذاشته می شود .

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: یکی از مهم ترین پروژه ها در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی موضوع تحویل آب حجمی و نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی است.

به گفته میبدی، وزارت نیرو مشخصات کنتورهای مورد نیاز برای اجرای پروژه را به تولیدکنندگان کنتور اعلام کرده و تمامی کنتورهای موجود با شاخص های در نظر گرفته شده ، تست می شوند.

وی افزود: قرار است در آینده ،کنتورهایی که شاخص های تعیین شده توسط وزارت نیرو را داشته باشند، در استانها مورد استفاده قرار گیرند و شرکت های فروشنده نیز نصب، نگهداری و بهره برداری از کنتورها را به مدت پنج سال در اختیار خواهند داشت و گروه های گشت و بازرسی وزارت نیرو در این مدت پایش مربوط به صحت اندازه گیری این کنتورها را بررسی خواهند کرد، چنانچه عملکرد یک کنتور تایید نشد، سازنده باید کنتور را به طور رایگان تعویض نماید.

میبدی خاطر نشان کرد: داشتن یک بانک آمار و اطلاعات در طرح تحویل حجمی آب بسیار مهم است و در این ارتباط مذاکره هایی با پژوهشگاه نیرو برای ثبت، انتقال و تحلیل داده ها انجام شده تا پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به کنتورها و سایر ابزار و تجهیزات کمی و کیفی منابع آب، آمار مربوطه مورد تجزیه و تحلیل و گزارش گیری از عملکردها ، قرار گیرد.
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۵۳۴