استرالیایی‌ها میدان نفت‌سنگین کوه موند را توسعه می‌دهند

توسعه میدان نفت‌سنگین موند به همراه دو میدان کوه‌ کاکی و بوشگان در قالب پروژه سه میدان به روش بیع‌متقابل توسط یک شرکت ایرانی ـ استرالیایی آغاز شده است که این میدان‌ها در دو فاز، تولیدی برابر 20 هزار بشکه در روز خواهند داشت.
المللی :: استرالیایی‌ها میدان نفت‌سنگین کوه موند را توسعه می‌دهند
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، در میادین نفت سنگین تلاش شده طوری دانش بنا شده بومی‌سازی شود که بتوان از این اطلاعات در میادین دیگر استفاده کرد.
شرایط جهانی مطالعات میادین فوق سنگین
هم‌اکنون در کشورهایی مانند کویت و عربستان که فعلا نیاز به استخراج نفت سنگین ندارند نیز به مطالعات میادین نفت سنگین پرداخته شده است، زیرا این میادین نیاز به تکنولوژی‌های خاص و ویژه دارند. در این زمینه اولین بار آمریکایی‌ها و سپس روسیه در تاتارستان به تکنولوژی خاص برای توسعه میادین نفت سنگین‌شان دست یافتند. آنچه امروزه به عنوان دانش این کار در سطح جهان مطرح است، توسط کانادایی‌ها دنبال شده است.
کوه موند نخستین هدف اکتشافی نفت سنگین
میدان نفت سنگین کوه موند به دلیل داشتن مخازن نسبتا کم‌عمق به طوری که با حفر چاه‌هایی با میانگین عمق 1500 متری قابل دسترسی هستند، در اولویت تولیدی‌ شدن قرار گرفته است. در حالی‌که در بسیاری از میادین کشور برای دستیابی به مخازن عمیق، چاه‌هایی با اعماق 3 تا 4 هزار متر یا بیشتر باید حفر شد.
از سوی دیگر ابعاد تاقدیس کوه موند بزرگ بوده، نفت این مخزن در کنار دریا قرار دارد و این موقعیت یک امتیاز محسوب می‌شود.
مروری بر روند اکتشاف ساختار کوه موند
براساس این گزارش، عملیات اکتشاف و تعیین ساختار کوه موند با حفر اولین چاه به سال 1309 بر می‌گردد. سپس در طول سال‌های 1337 تا 1355 چهار حلقه چاه دیگر با هدف ارزیابی وضعیت افق‌های پایین‌تر و همچنین مخزن گازی حفاری، در سال 1364 ششمین چاه برای استحصال نفت سنگین و در سال 1365 چاه هفتم با عملکرد توصیفی برای تعیین حدود مخزن حفاری شد.
نتایج حاصله چه بود؟
پس از ایجاد طرح توسعه میادین نفت سنگین، اطلاعات به دست آمده از این مخزن تکمیل‌تر و مشخص شد که سازند سروک و سازند گچساران عمده سطح این میدان را تشکیل داده‌اند. مطالعات نشان داد نفت سروک درجه API بین 12 تا 14 را داراست که در ارزیابی‌های بعدی مشخص شد، API نفت سروک پائینی بین 10 تا 12 و نفت سروک بالایی بین 14 تا 18 است.
همچنین بر اثر فرسایش شدید سازند گچساران، توپوگرافی این تاقدیس بسیار خشن و به صورت دندانه اره‌ای است که این توپوگرافی مشکلات متعددی برای عملیات لرزه نگاری، ساخت محوطه چاه و راه‌های دسترسی این مخزن به وجود آورده است.
گفتنی است، میدان کوه موند تاقدیس بزرگی است که در 80 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و در کرانه خلیج فارس و 16 کیلومتر عرض در سطح است.
۶ آبان ۱۳۸۹ ۰۹:۴۷
ایسنا |
تعداد بازدید : ۲,۲۵۶