جزئیات سرمایه‌گذاری۲۰ میلیارد دلاری برای تبدیل لاوان به سومین قطب پتروشیمی

جزئیات سرمایه‌گذاری۲۰ میلیارد دلاری برای تبدیل لاوان به سومین قطب پتروشیمی
مدیرعامل نفت فلات قاره از برنامه‌ریزی برای تولید روزانه ۸۵۰ هزار بشکه‌ای نفت در این شرکت تا پایان برنامه پنجم خبر داد و گفت: ایجاد یک هاب پتروشیمی با سرمایه‌گذاری نهایی 20 میلیارد دلار برای 3 فاز تولید گاز و احداث پتروشیمی عمدتا توسط شرکت‌های ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
محمود زیرکچیان‌زاده در جمع خبرنگاران در حاشیه امضای قرارداد میدان لاوان اظهار داشت: ما ارتباط بسیار خوبی با یک شرکت اروپایی از لهستان برای توسعه میدان لاوان داشتیم و حتی mdp اولیه نیز توسط این شرکت تهیه شد، اما چون در مذاکرات انجام شده صادرات گاز بصورت خام مورد تأکید بود و در قرارداد جدید ایجاد ارزش افزوده با ایجاد واحدهای پتروشیمی مورد تأکید قرار گرفته است،شرکت ملی نفت ایران ترجیح داد به منظور حداکثرسازی منافع ملی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد هاب سوم صنعت پتروشیمی کشور، قرارداد لاوان با شرکت داخلی سپهر انرژی بسته شود.
وی افزود: پیش از آنکه انرژی سپهر به ساختار جدی اجرایی و سرمایه‌گذاری برسد مذاکرات قبلی برای توسعه میدان و فروش گاز به صورت LNG با شرکت لهستانی انجام شده بود، اما پس از ورود جدی سپهر انرژی ایجاد یک هاب پتروشیمی با سرمایه‌گذاری نهایی 20 میلیارد دلار برای 3 فاز تولید گاز و احداث پتروشیمی مدنظر قرار گرفت.
مدیرعامل نفت فلات قاره اضافه کرد: منابع 6 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلاری در بالا دستی و 5 میلیارد دلاری در پتروشیمی توسط صندوق انرژی بانک صادرات به روش بیع متقابل تامین خواهد شد و 4.5 سال دیگر شاهد تولید گاز، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در لاوان خواهیم بود.
وی تاکید کرد: برای میادین اطراف لاوان از جمله مخازن گازی رشادت، بلال، رسالت و حتی میدان گازی خیام برنامه‌ریزی می‌کنیم تا گاز آن را وارد منطقه لاوان کنیم و با تبدیل آن به محصولات پتروشیمی مستقیما آن را صادر کنیم.
زیرکچیان‌زاده با بیان اینکه مجموعه‌ای از پیمانکاران عمدتا ایرانی برای توسعه این میادین انتخاب شده‌اند که بصورت بیع متقابل این مخازن را توسعه خواهند داد، گفت: به عنوان هاب انرژی باید 3 میلیارد فوت مکعب گاز وارد جزیره لاوان شود که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

*سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری توسعه میادین گازی و تولید ۸۵۰ هزار بشکه نفت فلات قاره تا پایان برنامه پنجم

وی اظهار داشت: برای میادین گازی تحت مدیریت فلات‌قاره باید در برنامه‌های پنجم و ششم 36 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم که به روش‌های مختلفی از جمله بیع متقابل و فاینانس تأمین می‌شود اما عمدتا برنامه ما سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این میادین است نه تأمین صرف منابع.
مدیرعامل نفت فلات قاره اضافه کرد: در حال حاضر برای بستن 15 میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره هستیم که بهترین آن قرارداد فروز B با مپنا است که مراحل نهایی آن طی می‌شود و برای تولید 850 هزار بشکه نفت از میادین نفت فلات قاره در برنامه پنجم داریم.
۷ دی ۱۳۹۰ ۱۷:۴۹
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۰۶۲