مبادله فرآورده های نفتی میان ایران و کردستان عراق

مبادله فرآورده های نفتی میان ایران و کردستان عراق
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حال بررسی و آماده سازی مقدمات کار برای مبادله فرآورده های نفتی با اقلیم کردستان عراق است.

 پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ایرنا، پس از افزایش تولید گاز کشور و کاهش مصرف فرآورده های نفتی در نیروگاه ها، حجم قابل توجهی از سوخت مایع در کشور بدون استفاده مانده که قرار است به کشورهای همسایه صادر شود.

عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و سایر همسایگان به عنوان بازار جدید صادرات فرآورده های نفتی به شمار می روند.

براساس آخرین برنامه ریزی ها قرار است که فرآورده های نفتی به کردستان عراق نیز صادر شود و براین اساس، ساز و کار اجرایی صادرات این محصول در حال آماده سازی است.

اسماعیل حشم فیروز با اشاره به برنامه ریزی این شرکت برای مبادله نفت گاز و نفت سفید با اقلیم کردستان عراق برای مدت یک سال، گفت: هفت شرکت در مزایده قیمت گذاری فرآورده های نفتی شرکت کرده اند که شرکت ملی پخش در حال بررسی آنهاست.

وی افزود: پس از بررسی شرکت های یادشده از نظر توانمندی مالی و اجرایی، همچنین مشخص شدن بالاترین قیمت پیشنهادی، نمایندگان شرکت ملی پخش و اقلیم موضوع را نهایی خواهند کرد.

وی گفت: تبادل نفت سفید و نفت گاز ایران با کردستان عراق به صورت مبادله نفت خام و فرآورده های نفتی، به وسیله برنده مزایده انجام می شود.

سرپرست امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، اظهار کرد: انتظار می رود بررسی های اولیه برای مشخص شدن مجری این طرح تا پایان خردادماه انجام و قرارداد آن نیز تا آخر تیرماه امضا شود.

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۵۱۴