نفت از 65 دلار بالاتر نمی‌رود

نفت از 65 دلار بالاتر نمی‌رود
شرکتهای بزرگ نفتی جهان درباره قیمت نفت کاملا مطمئن هستند. بهای نفت پس از افزایش 40 درصدی نسبت به قیمت‌های ماه ژانویه روند معکوس پیدا کرده است. اما قیمت‌های کنونی 65 دلاری برای نفت برنت و 60 دلاری برای نفت آمریکا بیشتر به سقف قیمت‌ها نزدیک هستند تا کف آن.

این چیزی نیست که بسیاری از تحلیلگران گمان می‌کردند. برخی از شرکت‌های خدمات نفتی انتظار دارند که نفت برنت تا پایان امسال به 75 دلار در هر بشکه خواهد رسید. شرکت نفتی شل فرض را بر اینکه گذاشته که نفت تا سال 2018 به 90 دلار در هر بشکه بازخواهد گشت و بر همین اساس گروه نفتی بی‌جی انگلیس را با قیمت 70 میلیارد دلار خریداری کرد. برخی معتقدند که کاهش شدید سرمایه گذاریها روی عرضه نفت از جمله شیل تاثیر خواهد گذاشت و مجددا باعث افزایش قیمتها خواهد شد.

اما چنین پیش بینی ممکن است به مثابه دست کم گرفتن پتانسیل نفت شیل باشد. گلدمن ساش برآورد کرده است که کاهش حفاریها و هزینه های تولید در میان دیگر بازدهی‌ها باعث شده که هزینه قابل توجیه تولید نفت شیل به حدود 60 دلار در هر بشکه کاهش یابد. حفاری نفت شیل یک عملیات انرژی بر، کاهش قیمت نفت به کاهش هزینه‌ها منجر شده است.

این واسطه نفتی افزود: فضا برای کاهش بیشتر هزینه‌ها در سه حوضه اصلی نفت شیل آمریکا از جمله ایگل فورد، باکن و پرمیان وجود دارد. اگر این امر محقق شود هزینه قابل توجیه تولید نفت شیل ممکن است تا سال 2020 به 50 دلار در هر بشکه تنزل یابد. با افزایش تجربه شرکت‌های حفاری نفت شیل هزینه ها ممکن است بیش از این کاهش یابد.

انعطاف‌پذیری تولید نفت آمریکا احتمالا عزم عربستان(عضو مهم اوپک و یک تولیدکننده کم هزینه) را برای حفظ سهم بازار و کنترل رقبای پرهزینه بیشتر خواهد کرد. افزایش قیمت نفت صرفا باعث تحریک سرمایه‌گذاری در نفت شیل احتمالا در دیگر میادین نوظهور نفت شیل نظیر منطقه واکا موئرتا آرژانتین خواهد شد.

بانک گلدمن ساش تحت سناریوی خوشبیانه خود معتقد است که افزایش تولید اوپک و نفت شیل آمریکا برای پوشش رشد قابل انتظار در تقاضای نفت جهان تا سال 2025 کافی خواهد بود و نیازی به حفاریهای جدید آبهای عمیق در خارج از اوپک و پروژه های سنگین نفت و ال ان جی نیست. مشاوران موسسه آی اچ اس معتقدند انتقال روش‌های حفاری نفت شیل به میادین نفتی پیر متعارف باعث اضافه شدن 140 میلیارد بشکه نفت(معادل یک روسیه دیگر) به ذخایر نفت جهان خواهد شد.

کاهش قیمت نفت باعث تحریک تقاضا خواهد شد اما به نظر می‌رسد صنعت نفت سالها با وضعیت اشباع مواجه خواهد بود و این امر باعث فشار بیشتر روی قیمت‌ها می‌شود.

 

 

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۳۳
تعداد بازدید : ۵۱۹