سهم تولید انرژی نو در کشور به یک درصد هم نمی‌رسد

سهم تولید انرژی نو در کشور به یک درصد هم نمی‌رسد
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های نو در سطح جهان، تولید این نوع انرژی باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های کشورمان قرار بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از سی ای سی نیوز،محسن صنیعی اظهار کرد: تولید انرژی‌های نو یک مساله پذیرفته شده جهانی است که بیشتر کشورها الگوی تولید ملی و مصرف خود را در این مسیر پیش می‌برند به طوری که تا چند دهه آینده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جای انرژی‌های فسیلی را می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر اهمیت تولید انرژی نو در برنامه‌های کشور از جمله در رشته مهندسی برق مطرح شده است که در طبیعت حتی در حد چند وات باید از انرژی‌های طبیعی استفاده و به این سمت و سو حرکت کنیم.
صنیعی تصریح کرد: وقتی جهان به سمت تولید انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر در حال حرکت است یعنی انرژی‌های فسیلی، به تدریج اهمیت خود را از دست خواهند داد.
وی عنوان کرد: با توجه به این‌که منابع فسیلی و نفتی، مزیت نسبی کنونی کشورمان محسوب می‌شود تا چند دهه آینده این مزیت را از دست خواهیم داد. بنابراین باید به سمت و سویی حرکت و بتوانیم با تولید انرژی‌های نو جایگاه کنونی کشور را در سطح منطقه و جهان حفظ کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: به طور کلی باید در تمام ساختارهای اقتصادی و بین‌المللی، کشور را از اتکا به نفت خارج کنیم و موضوع تولید انرژی‌های نو مورد توجه سیاست‌گذاران کشور قرار بگیرد.
صنیعی با بیان اینکه میزان و سهم فعلی تولید انرژی نو در کشور در عرصه تولید انرژی به حدی پایین است که به یک درصد هم نمی‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت ما در تولید این نوع انرژی‌ها با وجود اهمیتی که دارند، خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم. مسئولین کشور نیز اهمیت تولید این نوع انرژی‌ را درک کرده‌اند اما در جهت تولید انبوه آن اقدامی نشده است.
وی ادامه داد:​ ​در حال حاضر در برخی مناطق پانل‌های خورشیدی دیده می‌شود اما در جهت تولید این نوع انرژی لازم است ایستگاه متمرکز نیروگاه خورشیدی در مناطق مستعد ایجاد شود. درجه حرارت مورد نیاز تولید انرژی خورشیدی حداقل 30 درجه سانتیگراد برآورد شده است. در شرایطی که درجه گرمای خوزستان و سایر استان‌ها بیش از این عدد است و ما می‌توانیم از ظرفیت گرما، برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: استفاده از پانل‌های خورشیدی نصب آن بر پشت بام‌ها روش مناسبی برای شروع و فرهنگ سازی مصرف انرژی خورشیدی است که در ابتدا باید در مراکز عمومی، ادارات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای ترویج مصرف این نوع انرژی باید الگویی به سازندگان و انبوه سازان مسکن ارایه کرد تا در طراحی‌های جدید ساختمان‌ها این موضوع لحاظ و گنجانده شود.
صنیعی با اشاره به ارزش اقتصادی تولید انرژی​های نو نسبت به انرژی​های  فسیلی گفت: تولید انرژی​های نو ضمن​نداشتن هیچگونه عوارض زیست محیطی، هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به انرژی و سوخت فسیلی دارند.
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۴۶
تعداد بازدید : ۴۰۷