رونق شیل اویل آمریکا رو به افول

رونق شیل اویل آمریکا رو به افول
تصمیم اعضای اوپک در نشست روز جمعه (١٥ خرداد ماه) این سازمان در وین مبنی بر حفظ سقف تولید نفت، تولید شیل اویل آمریکا را تحت فشار قرار داده و این صنعت را با توقف رونق روبرو کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از شانا، رونق شیل اویل آمریکا که این کشور را به بزرگترین صادرکننده سوخت در جهان مبدل ساخته و قیمت بنزین را در جایگاههای سوختگیری آن به سه دلار در هر گالن رسانده، در حال متوقف شدن است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تولید نفت خام از حوزه‌های صخره‌های نفتی این کشور از جمله باکن در ایالت داکوتای شمالی و ایگل فورد در ایالت تگزاس در ماه جاری با ١,٣ درصد کاهش به ٥.٥٨ میلیون بشکه در روز رسید و در ماه ژوییه نیز به ٥.٤٩ میلیون بشکه در روز می‌رسد که پایینترین سطح از ماه ژانویه تاکنون به شمار می‌رود.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید نفت، صنعت شیل اویل آمریکا را برای برقراری دوباره توازن در بازار عرضه تحت فشار قرار داده است. مدیر خریدوفروش تضمینی نفت شرکت ئی‌اوجی ریسورسز، بزرگترین تولیدکننده شیل اویل در آمریکا، و همچنین بانکهای این کشور مانند استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده‌اند که در پی افت سال گذشته قیمتهای نفت، تولید نفت آمریکا کاهش می‌یابد. با این حال، تولید این کشور در ماه مارس همچنان در بالاترین سطح در چهار دهه اخیر قرار داشت.

جیمز ویلیامز، رئیس موسسه مشاوره دابلیوتی‌آرجی اکونومیکز در شهر لندن ایالت آرکانزاس آمریکا، گفت: تولید آمریکا کاهش می‌یابد زیرا حفاریهای نفتی در سال جاری با افت ٥٧ درصدی روبرو شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، حقیقت اینست که دکلهای حفاری مورداستفاده کارآمدتر هستند و حفاری نیز در مناطق پربازده‌تر انجام می‌شود. بنابراین، این موضوع از شتاب روند نزولی تولید می‌کاهد.

وی افزود که همزمان با گمانه‌زنیها درباره غیرفعال شدن دکلهای حفاری شرکتهای آمریکایی، قیمت نفت خام دابلیوتی‌آی این کشور برای معاملات آتی روز دوشنبه نسبت به ١٨ مارس (٢٧ اسفند ماه) ٣٠ درصد افزایش یافته است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با وجود کاهش شمار دکلهای حفاری نفتی آمریکا برای بیست و ششمین هفته پیاپی، تولید روزانه نفت خام این کشور در ماه مارس با ١٢٦ هزار بشکه، معادل ١,٣ درصد، افزایش به ٩.٥٣ میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح از سال ١٩٧٢ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

در همین حال، تحلیلگران شرکت مالی و بانکداری استاندارد چارترد، از جمله نیکلاس اسنودان، در مطالعه‌ای اعلام کردند: فکر نمی‌کنیم که روند تولید نفت آمریکا تغییری کرده باشد. به نظر ما، عرضه نفت آمریکا همچنان رو به افول است و ممکن است در ماههای باقیمانده سال جاری نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد.

به گفته این بانک، پس از افت روزانه ٨٦ هزار بشکه‌ای تولید شیل اویل آمریکا در ماه ژوئن، تولید این کشور در ماه ژوییه نیز با کاهش ١٠٥ هزار بشکه در روز روبرو می‌شود. 

در همین راستا، بیل توماس، مدیرعامل شرکت ئی‌اوجی ریسورسز، ماه گذشته در جریان کنفرانسی اعلام کرده بود که تولید آمریکا تا پایان سال کاهش می‌یابد.

این شرکت همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت آمریکا بیشتر از تولید حوزه‌های اصلی باشد که روی‌هم‌رفته ٩٥ درصد از رشد تولید داخلی این کشور را در بازه سالهای ٢٠١١ تا ٢٠١٣ میلادی به خود اختصاص دادند.

بنا بر این گزارش، اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد که تولید نفت از حوزه ایگل فورد در ایالت تگزاس، دومین میدان بزرگ نفتی آمریکا، در ماه ژوییه با ٤٩ هزار بشکه کاهش روزانه به ١,٥٩ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

به گفته این موسسه، تولید روزانه نفت از حوزه شیل باکن در ایالت داکوتای شمالی نیز در ماه ژوییه با ٢٩ هزار بشکه کاهش به ١,٢٤ میلیون بشکه می‌رسد. 

با این حال، تولید نفت از حوزه پرمیان در غرب ایالت تگزاس و ایالت نیومکزیکو، بزرگترین میدان نفتی آمریکا، در ماه ژوییه با سه هزار بشکه افزایش به ٢,٠٦ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

پیش‌بینیهای تولید نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر پایه شمار دکلهای حفاری در هر حوزه و همچنین میزان قابلیت تولید آنها صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، تداوم مخالفت اوپک با درخواستها برای کاهش عرضه نفت این سازمان سبب شده است که شرکتهای حفاری آمریکا فعالیتهای خود را در میدانهای نفتی این کشور کاهش دهند. دوازده عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت جهان را تأمین می‌کنند، روز جمعه تصمیم گرفتند که سقف تولید نفت خود را در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز حفظ کنند. با این حال، تولید روزانه این سازمان در ١٢ ماه گذشته از این سطح فراتر رفته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت از حوزه‌های شیل اویل در ماه ژوییه ٩٣ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که بیشترین افت از زمان آغاز رونق این صنعت تاکنون به شمار می‌رود.

بیل اوگریدی، مدیر تحلیلگران راهبردی بازار در موسسه کانفلوئنس اینوستمنت منجمنت در سن لوئیز، گفت که کاهش سریع تولید نفت آمریکا، درستی تصمیم اعضای این سازمان را برای حفظ سهم خود در بازار فراهم و تولیدکنندگان دیگر را ناگزیر به کاهش تولید می‌کند.

به گفته اوگریدی، این اقدام ممکن است پیروزی گران‌قیمتی برای برخی از اعضای اوپک از جمله ونزوئلا باشد، کشوری که افت ٥٠ درصدی قیمتهای نفت از تابستان گذشته تاکنون بودجه آن را تحت تأثیر قرار داده است. افزون بر این، کاهش تولید آمریکا نمی‌تواند باسرعتی پیش رود که درآمدهای اعضای اوپک را افزایش دهد. 

 

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۳
تعداد بازدید : ۵۶۰