زنگ خطر خاموشی ها/لامپ اضافه خاموش

زنگ خطر خاموشی ها/لامپ اضافه خاموش
از آنجا که شرایط آب و هوایی و وضعیت نامناسب بارندگی ها و از طرفی آغاز زودهنگام فصل گرما در سال جاری، شدت مصرف انرژی برق را افزایش داده، در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف خاموشی برق احتمالی گریز ناپذیر است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران طی روزهای گذشته پیک مصرف برق یکباره به رقم بی سابقه 46 هزار و 556 مگاوات رسید.

در سالهای گذشته این میزان مصرف درماههای خرداد ماه اتفاق می افتاد و چنین رشد مصرفی نشانگر مصرف بیش از اندازه منابع برقی بخصوص سرمایشی است.

به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی طبق پیش بینی ها مصرف برق در پیک تابستان امسال 2 هزار و 400 مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت و به 51 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال گذشه نسبت به سال 92 مصرف برق 5 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در سال قبل پیک مصرف برق حدود 48 هزار و 600 مگاوات بوده و پیش بینی امسال حدود 51 هزار مگاوات است که به این ترتیب امسال در حدود 2 هزار و 400 مگاوات افزایش مصرف خواهیم داشت.

البته وزارت نیرو برنامه های مدیریت مصرف در بخش صنایع و مشترکان پرمصرف را در دست اقدام قرار داده، اما مهمترین شاخص و مولفه مشترکین هستند که در صورت صرفه جویی 10 درصدی کمک خواهد کرد تا تابستان بدون خاموشی داشته باشیم.

وزارت نیرو در بخش مدیریت تقاضای برق در تابستان براساس طرحی که به شرکت های برق منطقه ای ابلاغ شده از تمام مشترکین پرمصرف دعوت به عقد قرار دادی نموده که براساس آن در صورت صرفه جویی در مصرف برق در زمان پیک در تابستان می توانند در نیمه شب با تعرفه مخفف برق دریافت کنند و حتی از دیماند قرار دادی تجاوز کنند.

همچنین براساس این طرح وزارت نیرو، کشاورزان در صورتی که در ساعت پیک مصرف برق چاه های خود را خاموش کنند می توانند در 20 ساعت بعد برق را مجانی دریافت کنند.

سودابه پاک نژاد کارشناس مدیریت مصرف شرکت توانیر در این خصوص می گوید باری که در لحظه پیک به دلیل ورود ناگهانی وسایل سرمایشی به مدار مصرف به شبکه وارد می شود، بسیار شدید است.

وی با بیان اینکه سال از هشت هزار و 760 ساعت تشکیل می شود، اظهار داشت: مشترکان تنها 200 ساعت را به درستی مصرف کنند تا از هرگونه محدودیت در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.

این کارشناس مدیریت مصرف با اشاره به راهکارهای ساده و بی هزینه ای برای کاهش مصرف برق به ویژه در ساعت های پیک، خاطرنشان کرد که مشترکان بخش خانگی می توانند به ویژه در حدفاصل ساعت های 11 صبح تا 4 بعد از ظهر و 6 عصر تا 23 شب، با استفاده درست از وسایل برقی، مصرف برق را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در هنگام ظهر و حدود ساعت های 13 تا 14 که هوا به شدت گرم می شود، ناگهان بار سرمایشی اوج می گیرد که مشترکان در این ساعت ها می توانند تنها کولر خود را روشن نگه دارند و استفاده از سایر وسایل برقی مانند سشوار، رایانه، جاروبرقی، اتو، خوراک پزها، مایکروویو، ساندویچ ساز، توستر و... را به سایر ساعت های شبانه روز که هوا خنک تر است، منتقل کنند.

این کارشناس مدیریت مصرف گفت: ادامه این روند مصرف ممکن است باعث شود تعدادی از هموطنان در روزهای گرم کنونی از خنکای وسایل سرمایشی محروم شوند.

به گفته پاک نژاد سایر بخش های مصرفی مانند ادارات نیز باید در این ساعت ها بهینه سازی مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته وی خاموش کردن وسایل برقی اضافی مانند پرینترها، اسکنرها، روشنایی های اضافی و گذاشتن کولر روی درجه کند در چند ساعت محدود پیک، باعث می شود، مصرف برق کاهش یابد.

بنابراین با اشاره به راهکارهای ابتدایی ارائه شده مشاهده می شود که راه حل عبور از شرایط موجود آسان بوده ولی نیازمند همدلی و همراهی مشترکان است.

پس همه با هم برای آسایش یکدیگر با رعایت الگوی مصرف تلاش کنیم .
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۵۶۳