روسیه با احداث خط لوله گاز از دریای خزر مخالفت کرد

روسیه با احداث خط لوله گاز از دریای خزر مخالفت کرد
آلکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مخالفت کشورش را با احداث خط لوله گاز از طریق دریای خزر و از جمهوری ترکمنستان به جمهوری آذربایجان اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، لوکاشویچ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت که اقدامات یکجانبه برای احداث خط لوله گاز 'ترانس کاسپییسک' از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان با عبور از دریای خزر موجب بی اعتمادی بین کشورهای منطقه خزر می شود.

اتحادیه اروپا و آمریکا از احداث خط لوله گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق دریای خزر حمایت می کنند و در حال حاضر چنین طرحی برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق خط لوله گاز جنوبی با عبور از جمهوری آذربایجان و ترکیه بررسی می شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به امکان بروز بی اعتمادی میان کشورهای حوزه خزر در صورت احداث خط لوله گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان گفت: بعید نیست که حامیان غیرمنطقه ای احداث خط لوله گاز 'ترانس کاسپییسک' که خود را شریک راهبردی برخی کشورهای خزر قلمداد می کنند، چنین هدفی (بروز بی اعتمادی بین کشورهای منطقه) را دنبال می کنند.

لوکاشویچ یاداوری کرد: سران کشورهای حوزه خزر در اجلاس آستراخان در پاییز سال گذشته تاکید کردند فقط کشورهای ساحلی خزر حق تصمیم گیری در مورد مسایل این دریا را دارند و بر مسئولیت خود در قبال سرنوشت دریای خزر تاکید کردند. مسایلی همچون احداث خط لوله گاز در دریای خزر از جمله این مسایل است. 

وی افزود: مساله احداث خطوط لوله نفت و گاز در دریای خزر باید در وهله اول با توجه به ابعاد زیست محیطی مساله مورد بررسی قرار داد. در مورد جنبه های اقتصادی و بازدهی مالی طرح های خطوط لوله در دریای خزر طرف های سرمایه گذار می توانند قضاوت کنند.

لوکاشویچ تاکید کرد: مسایل زیست محیطی احداث خطوط لوله گاز در دریای خزر به کشورهای ساحلی این دریا مربوط می شود و در این زمینه تمام کشورهای خزر حق رای دارند.

احداث خط لوله گاز در دریای خزر از ترکمنستان به جمهوری اذربایجان از حدود چهار سال پیش مطرح شده است و روسیه و جمهوری اسلامی ایران در گذشته با احداث چنین خط لوله ای با توجه به عواقب زیست محیطی آن مخالفت کرده اند. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سال گذشته در این رابطه با تاکید بر موضع کشورش تحمیل طرح های احداث خطوط لوله نفت و گاز در دریای خزر بر کشورهای این منطقه از خارج را غیرقابل قبول خواند.

لاوروف در سخنانی در دانشگاه مدنی روسیه گفت: در مساله احداث خطوط لوله نفت و گازی در دریای خزر شاهد تلاش های سیاسی برای تحمیل این طرح ها بر کشورهای ساحلی خزر هستیم.

وی افزود: مقامهای اتحادیه و کمیسیون اروپا مبتکر و محرک اصلی این ایده ها در مورد احداث خطوط لوله در دریای خزر هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آنها اجرای این طرح ها را هدف ژئوپلیتیکی خود می دانند. اما روسیه با این اقدامات مخالفت می کند و از منافع خود در این عرصه دفاع خواهد کرد.
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۵۵۶