امکان صادرات گاز ایران به اروپا از ٨ مسیر وجود دارد

امکان صادرات گاز ایران به اروپا از ٨ مسیر وجود دارد
اروپاییها به دنبال تنوع منابع تامین انرژی قاره سبز هستند و ایران نیز با توسعه فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت مناسبی برای افزایش صادرات گاز پیدا خواهد کرد و از هشت مسیر می تواند به شبکه گاز اروپا متصل شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار درباره برنامه های این شرکت در زمینه صادرات گاز اظهار کرد: برای صادرات گاز به اروپا نمی توانیم محدود به یک مسیر و یا خط لوله خاص باشیم و همه گزینه های موجود را بررسی خواهیم کرد.

عزیزالله رمضانی افزود: حدود  هفت تا هشت مسیر مختلف برای رساندن گاز ایران به اروپا وجود دارد که یکی از آن ها مسیر ایران- عراق- سوریه است.

وی ادامه داد: مسیر ترکیه نیز که خود شامل چندین مسیر از جمله دریای سیاه از طریق آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و دیگری از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه است از دیگر مسیرهای صادرات گاز به اروپا بشمار می رود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که اروپا یک بازار آزاد گاز است و قیمت را بازار تعیین می کند، گفت: قیمت بازار گاز در شرق و غرب اروپا کاملا متفاوت است؛ بنابراین بستگی دارد که قرارداد چه زمانی امضا شده و مدت و حجم آن چقدر باشد.

پتانسیل صادرات ٣٠ میلیارد مترمکعبی گاز ایران به اروپا

وی با بیان این که مطالعات پارلمان اروپا بیانگر این است که ایران پتانسیل صادرات سالانه ٢٥ تا ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا دارد، تصریح کرد: در مطالعه ای که پارلمان اروپا انجام داده مشخص شده است که امکان صادرات گاز توسط ١٢ کشور به این قاره وجود دارد.

به گفته وی، با توجه به موضوع تامین امنیت انرژی اروپا، کشورهای این قاره به دنبال تنوع در مسیر و منابع تامین گاز خود هستند.

تامین ٢٢ درصد از انرژی اروپا توسط گاز

رمضانی با بیان این که مصرف ال ان جی اتحادیه اروپا، دو هزار و ٣٠٠ میلیون مترمکعب در سال است و معادل این مقدار انرژی مصرف می کنند، اعلام کرد: اتحادیه اروپا هم اکنون حدود ٢٢ تا ٢٣ درصد از انرژی را از گاز طبیعی تامین می کند.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۵۱۹