بهره برداری از نخستین خط لوله انتقال فرآورده استان سیستان و بلوچستان

بهره برداری از نخستین خط لوله انتقال فرآورده استان سیستان و بلوچستان
فاز نخست اولین خط لوله فرآورده نفتی استان سیستان و بلوچستان برای انتقال نفت گاز به نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار، امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا مجری طرح خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار در گفتگو با خبرنگار، با بیان این که هم اکنون روزانه سه تا چهار میلیون لیتر سوخت بوسیله کامیونهای نفتکش از طریق اسکله شهید بهشتی چابهار به نیروگاه این شهر بندری تحویل می شود، اظهار کرد:اجرای این خط لوله که پیش بینی می شود اواسط امسال بهره برداری از آن آغاز شود،تردد نفتکشهای جاده پیما در این مسیر کاهش خواهد داد.

علی محمدی ظرفیت این خط لوله را ٤٠٠ مترمکعب بر ساعت عنوان کرد و گفت: با حذف تردد روزانه ١١٠ تا ١٣٠ نفتکش از محورهای درون شهری وجاده ای استان شاهد کاهش تصادفات و ترافیک احتمالی خواهیم بود؛ همچنین با ارسال مداوم و پیوسته سوخت به نیروگاه چابهار بوسیله خط لوله، امکان قطع برق در منطقه جنوب شرقی استان به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی زمان ابلاغ اجرای این طرح را اواخر سال ١٣٩٠ اعلام و اظهار کرد: مطالعات اولیه شامل مسیریابی و مهندسی مقدماتی تا اوایل سال ١٣٩٢ انجام شده است و اواسط همان سال همزمان با انجام تحصیل اراضی مسیر، مراحل تدوین کتابچه پیمان و فرآیند انتخاب پیمانکار آغاز و در تیر ماه سال پارسال اجرای کار به پیمانکار طرح ابلاغ شد.

مجری طرح خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار، به فعالیتهای انجام شده در اجرای این پروژه اشاره و تصریح کرد: اخذ مجوز سازمان محیط زیست در کوتاهترین بازه زمانی از مهمترین فعالیتهای این پروژه محسوب می شود.

به گفته وی با تبیین اهمیت اجرائی پروژه یاد شده و مساعدت مسئولان سازمان محیط زیست، مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست در مدت زمان ٣٢ روز کاری انجام شد.

علی محمدی، همچنین  درباره مزایای حاصل از اجرای این طرح،گفت: با توجه به شرایط بهره برداری و نتایج حاصل، برگشت سرمایه گذاری اجرایی خط لوله در یک دوره دو ساله امکانپذیر خواهد بود.

مجری طرح خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار، کاهش هزینه های ناشی از تردد وسائط نقلیه (نفتکشهای جاده پیما )،سوخت مصرفی، اتلاف زمان را از دیگر ویژگیهای اجرای طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده به نیروگاه چابهار برشمرد.

به گفته وی، با توجه به طرحهای توسعه آینده نیروگاه چابهار جهت صادرات برق، تداوم برقرسانی و قطع نشدن برق این نیروگاه در آینده، ضریب اطمینان برای خریداران برق افزایش خواهد داد.

محمدی با بیان اینکه تاکنون ٥٠ درصد لوله ها برای این طرح وارد سایت شده است،افزود: هم اکنون پروژه به ٣٠ درصد پیشرفت رسیده و تهیه چهار دستگاه پمپ، سیستم حفاظت از خوردگی و سیستم میترینگ و تجهیزات مربوطه در تاسیسات ابتدائی و انتهائی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول برای اجرای این پروژه ٥٠٠ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که به دلیل اهمیت پروژه و ضرورت اجرای سریع آن، کل اعتبار مورد نیاز از منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش تامین شده است.

وی تحصیل اراضی را از دیگر فعالیتهای مهم این پروژه دانست و افزود: همه فرآیند تحصیل اراضی مسیر بر اساس معیارها و قوانین استاندارد صنعت نفت، انجام شده است. 
 محمدی با بیان این که یکی از مواردی که سازمان پدافند غیر عامل برای همه شرکتها مدون کرده، رعایت ملاحظات ایمنی در مراحل ساخت و نصب است، اظهار کرد: با این اقدام از پیشامدهای احتمالی آتی پیشگیری می شود.

وی با اشاره به این که ایمن سازی خط لوله یکی از ملزومات اجرای خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی است، افزود: افزایش عمق لوله گذاری، افزایش تعداد شیرهای یکطرفه و اسلب گذاری بتنی روی لوله در محدوده شهر از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

محمدی با بیان این که در اجرای این طرح تمام ارگانهای استانی از جمله شهرداری، فرمانداری، نهادهای امنیتی و ... همکاری مطلوبی داشته اند، تاکید کرد: با همکاری نهادهای مذکور بخشی از اجرای خط لوله (حدود ٤٤٠٠ متر) که مربوط به شهر چابهار است در مدت ٢١ روز انجام و تکمیل شد.

مجری طرح خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از دیماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: هم اکنون طبق برنامه زمان بندی، کار در حال انجام است و پیش بینی می شود در اواسط امسال، فاز نخست این پروژه با ارسال مستقیم ٤٠٠ متر مکعب بر ساعت فرآورده از کشتی، به بهره برداری برسد و در فاز بعدی شرایط امکان ارسال مواد از طریق انبار نفت به نیروگاه عملیاتی شود.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۵۱۴