خسروجردی خبر داد: ساخت پالایشگاه نفت در اندونزی با خوراک و سرمایه ایرانی

خسروجردی خبر داد: ساخت پالایشگاه نفت در اندونزی با خوراک و سرمایه ایرانی
رییس هیات مدیره اتحادیه اوپکس با تشریح برنامه صادرات روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت فوق سنگین ایران به اندونزی از توافق سه جانبه ایران، چین و اندونزی برای ساخت یک پالایشگاه نفت سنگین خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از  مهر، حسن خسروجردی با اشاره به توافق نهایی و سه جانبه سرمایه گذاران ایران، چین و اندونزی برای ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت در شرق آسیا، گفت: قرار است این پالایشگاه نفت فوق سنگین با ظرفیت روزانه ۱۵۰ هزار بشکه در شرق جزیره جاوه اندونزی احداث شود.

رئیس هیات مدیر  اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در این طرح پالایشگاهی ایران، اندونزی و چین هر یک سهمی از اجرای پروژه را بر عهده دارند، تصریح کرد: تامین خوراک نفت فوق سنگین و بخشی از منابع مالی جز مسئولیت سرمایه گذاران ایرانی در این طرح پالایشگاه سازی است.

این مقام مسئول با اشاره به اخذ موافقت یکی از معاونان وزارت نفت برای تامین خوراک نفت فوق سنگین این پالایشگاه، اظهار داشت: مذاکرات با شخص بیژن زنگنه وزیر نفت هم برای تامین بلند مدت خوراک نفت خام فوق سنگین در قالب قراردادی بلند مدت در حال انجام است.

خسروجردی با یادآوری اینکه با توافق انجام شده حدود ۸۵ درصد منابع فاینانس این طرح پالایشگاهی توسط فاینانسورهای چینی تامین خواهد شد، بیان کرد: علاوه بر این، به منظور تامین خوراک نفت سنگین این پالایشگاه اخیرا یک هیات رسمی تجاری دولت اندونزی به تهران آمد و در پروتکل همکاری‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور بندی مبنی بر تامین خوراک نفت این پالایشگاه امضا شده است.

رئیس هیات مدیر  اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه در کنار احداث این پالایشگاه نفت فوق سنگین، ساخت پنج پالایشگاه میعانات گازی هم در اندونزی در دستور کار سرمایه گذاران سه کشور قرار گرفته بود، تاکید کرد: اما با توجه به احداث پالایشگاه‌های جدید میعانات گازی در ایران همچون ستاره خلیج فارس و سیراف در عسلویه، ایران امکان تامین بلندمدت خوراک میعانات گازی در اندونزی را ندارد.

وی، حجم سرمایه گذاری احداث این ۶ پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی را بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مذاکرات به منظور امضای قرارداد بلند مدت فروش نفت خام فوق سنگین با شرکت ملی نفت و وزارت نفت ایران در حال انجام است.

سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی هفته گذشته در گفتگو با بیزینس تایمز از تمایل اندونزی به منظور امضای قرارداد بلند مدت خرید نفت از ایران در صورت لغو تحریم‌های این کشور است.

صوفیان جلیل سودیرمان وزیر هماهنگ‌کننده امور اقتصادی اندونزی هم با اشاره به واردات روزانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت توسط این کشور، تصریح کرده است: احداث پالایشگاه نفت در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور قرار گرفته است.

براساس توافقی که بین کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و کنسرسیومی نفتی به رهبری شرکت کرسیندو ریسورز اندونزی انجام شده، قرار شده که در این کشور آسیایی تا سقف ۳۰۰ هزار بشکه ظرفیت جدید پالایشگاهی ساخته شود.

۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ۲۲:۳۸
تعداد بازدید : ۵۴۳