قرارداد حفاری میدان مشترک نفتی با قطر امروز امضا می‌شود

قرارداد حفاری میدان مشترک نفتی با قطر امروز امضا می‌شود
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از امضای قرارداد حفاری لایه های مشترک نفتی پارس جنوبی با پیمانکاران داخلی به ارزش تقریبی 180 میلیون دلار در روز جاری خبر داد.
 

موسی سوری در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران برای شتاب در طرح توسعه لایه های مشترک نفتی پارس جنوبی در خلیج فارس، گفت: امروز دوشنبه 12 دی ماه قرارداد حفاری توسعه این میدان مشترک نفتی با یک پیمانکار داخلی امضا می شود.

مدیر عامل شرکت نفت و پاز پارس ارزش این قرارداد حفاری را حدود 180 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود با امضای قرارداد امروز 2 حلقه چاه توصیفی – تولیدی در خلیج فارس حفر شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای نخستین بار در این قرارداد حفاری چاه‌های افقی به منظور شناخت بیشتر این لایه مشترک نفتی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در این پروژه شرکت گلوبال پتروتک باید در مدت 470 روز حدود 6 کیلومتر عملیات حفاری افقی انجام دهد.
 
به گفته وی با تکمیل حفاری چاههای توصیفی، امکان تدوین مدل توسعه مخزن مشخص، شناخت بیشتر مخزن مشترک نفتی، تعیین ذخایر نفت خام و تدوین طرح جامع توسعه (ام.دی.پی) لایه نفتی پارس جنوبی فراهم می‌شود.
 
سوری همچنین با اشاره به اینکه در کنار عملیات حفاری دریایی در این میدان مشترک نفتی ساخت سازه‌های فراساحلی این پروژه هم به زودی آغاز می شود، بیان کرد: به زودی قراردادهای ساخت پایه سکو و سکوهای اصلی طرح توسعه لایه نفتی در دو بخش با سازندگان و پیمانکاران امضا می شود.
 
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس پیشتر بیان اینکه در حال حاضر در طرف مشترک، قطر با مشارکت یک شرکت دانمارکی توسعه و افزایش برداشت نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس را شتاب داده است به مهر گفته بود: در حال حاضر قطر با ضریب بازیافت 10 درصد تولید از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس را آغاز کرده است.
 
وی با اعلام اینکه در لایه نفتی پارس جنوبی چهار بلوک A، A1، B و C تعریف شده است، تصریح کرده بود: بلوک A لایه نفتی پارس جنوبی با قطر مشترک نیست که در شرایط فعلی توسعه این بخش از پیشرفت اجرایی نزدیک به 50 درصد برخوردار است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در بلوک A تاکنون 10 حلقه چاه حفاری شده است، اظهار کرده بود: از سوی دیگر تاکنون پایه سکوی این بلوک در خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است و ساخت تاپ ساید آن حدود 60 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
 
وی با اشاره به سفارش ساخت کشتی اف.پی.اس.او لایه نفتی پارس جنوبی به یک شرکت سازنده چینی، اعلام کرده بود: این کشتی از ظرفیت استخراج، ذخیره سازی و پالایش روزانه 35 هزار بشکه نفت خام برخوردار است.
 
سوری با اعلام اینکه به زودی اسناد مناقصه عمومی بلوکهای مشترک لایه نفتی پارس جنویش شامل A1، B و C تدوین و ارائه می شود، بیان کرده بود: با دستور وزیر نفت تولید زودهنگام نفت از بلوکهای مشترک این میدان نفتی حداکثر در مدت 30 ماه با مشارکت پیمانکاران و سازندگان داخلی آغاز می شود.
 
وی هزینه اجرای طرح تولید زودهنگام نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی را به استثنای خرید کشتی حدود 150 میلیون دلار اعلام کرده و یادآور شده بود: علاوه بر سفارش ساخت یک کشتی اف.پی.اس .او به کشتی سازان چینی به زودی سفارش ساخت یک کشتی دیگر برای بخشهای مشترک داده خواهد شد.
 
در همین حال احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت پیشتر درباره آخرین وضعیت راه اندازی و آغاز تولید زودهنگام از لایه نفتی مشترک با قطر در خلیج فارس، گفته بود: هم اکنون عملیات اجرایی لایه های نفتی پارس جنوبی آغاز شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هدف از امضای قرارداد حفاری لایه نفتی پارس جنوبی را حفاری 2 حلقه چاه توصیفی عنوان کرده و اظهار کرده بود: با تکمیل چاه های توصیفی امکان شناخت بیشتر مخزن، تعیین ذخایر نفت خام این میدان مشترک و تدوین طرح جامع توسعه لایه نفتی پارس جنوبی فراهم می شود.
 
خبرگزاری مهر شهریور ماه امسال با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: با گذشت نزدیک به هفت سال از امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نه تنها تولید نفت از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس توسط ایران آغاز نشده بلکه پیشرفت اجرایی این پروژه به نیمه هم نرسیده است.
 
هم اکنون با وجود صفر ماندن سهم ایران در برداشت نفت از این حوزه مشترک هیدروکربوری، شریک قطری همچون فازهای گازی پارس جنوبی در این میدان نفتی هم برداشت قابل توجه نفت خام داشته است.
 
آمارهای رسمی نشان می دهد که در شرایط فعلی قطر در نیمه مشترک لایه نفتی پارس جنوبی (میدان الشاهین) به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه نفت خام استخراج می کند و پیش بینی می شود تا سال آینده میلادی با تکمیل برخی از مراحل توسعه‌ای، برداشت این همسایه از لایه های نفتی پارس جنوبی به بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
تاکنون توسعه این میدان مشترک نفتی ایران با تاخیرهای متعددی روبرو بوده است و در آخرین اعلام رسمی توسط شرکت نفت و گاز پارس قرار بود استخراج نفت تا تابستان سال 1389 آغاز شود، با این وجود هم اکنون توسعه این میدان دریایی با بیشترین تاخیر ممکن همراه است.
 
هدف از اجرای این طرح تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام از ناحیه "A " میدان در فاز نخست و با حفاری هفت حلقه چاه، طراحی، ساخت و نصب سکوی سر چاهی و اجاره و یا خرید شناور چند منظوره FPSO  بوده است.
۱۲ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۳۳
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۰۹۷