روسیه تهاتر نفتی با ایران را تکذیب کرد

روسیه تهاتر نفتی با ایران را تکذیب کرد
نزدیک به دو سال گذشته، خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شد، مذاکره ایران و روسیه برای عقد یک قرارداد بزرگ نفتی به صورت نفت در برابر کالا بوده و ارزش ماهیانه آن یک میلیارد و 500 میلیون دلار است که در مجموع به بیست میلیارد دلار خواهد رسید.
 
پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از تابناک، طرح تهاتر نفتی ایران با روسیه از حدود دو سال گذشته تاکنون با واکنش های مختلفی از سوی مقامات ایران، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا روبه رو شده است. این موضوع در ابتدا از سوی مقامات ایرانی و روسی تأیید شد؛ هرچند بعدا واکنش های ضد و نقیضی از سوی هر دو طرف به دنبال داشت.
 
در یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه، هر دو کشور از توافق مقدماتی به منظور افزایش سطح همکاری های تجاری از رقم 1.5 میلیارد دلار فعلی به بیش از 15 میلیارد دلار خبر دادند. سرانجام در این جلسه، قرارداد 70 میلیارد یورو پروژه اقتصادی بین ایران و روسیه به امضا رسید.
 
در همین حال چند روز پیش بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هنگام بازگشت از اجلاس اوپک در وین با تأکید بر اینکه با الکساندر نوواک، وزیر فدراسیون انرژی روسیه در وین پایتخت اتریش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ایران خریداری کنند، گفت: ایران این پول ها را برای خرید اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات جانبی تولید نفت از روسیه استفاده خواهد کرد.
 
در این میان، رسانه های فارسی زبان خارجی روایت متفاوتی از واکنش روس ها به موضوع فروش 500 هزار بشکه ای نفت خام ایران به روسیه ارائه کرده اند.
 
خبرگزاری «ریانووستی» در خبری می نویسد، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در گفت وگو با خبرنگاران تأکید کرده است که روسیه برنامه ای برای واردات و یا سواپ نفت ایران ندارد.
 
وزیر انرژی روسیه اضافه کرده است: کشور ما برنامه ای برای واردات نفت از ایران ندارد و نفت ایران برای اجرای قرارداد شرکت های روسی در قالب عملیات سواپ نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد. وی گفت: ما خودمان کشوری تولید کننده نفت هستیم و قصد نداریم نفت ایران را بخریم.
 
با این حال، نواک خاطرنشان کرد، بنا بر یادداشت تفاهم توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور، تجار روسی می توانند به ایران در زمینه فروش نفت خود در بازار بین المللی کمک کنند و ایران می تواند پول هایی را که از این راه به دست می آورد، صرف خرید کالاهای روسی کند.
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۵۰۵