چالشهای نفت ارزان برای قطر

چالشهای نفت ارزان برای قطر
همگام با کاهش قیمت نفت انتظار می‌رود که قطر پس از ١٥ سال نخستین کسری بودجه خود را تجربه کند. این در حالی است که مقامهای قطری بر ادامه هزینه‌های کلان آماده سازی این کشور برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ٢٠٢٢ تاکید می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از سکونیوز، همگام با کاهش قیمت نفت انتظار می‌رود که قطر پس از ١٥ سال نخستین کسری بودجه خود را تجربه کند. این در حالی است که مقامهای قطری بر ادامه هزینه‌های کلان آماده سازی این کشور برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ٢٠٢٢ تاکید می‌کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی د نشنال، وزارت آمار و برنامه‌ریزی توسعه قطر اعلام کرد: دولت قطر انتظار دارد کسری بودجه این کشور در سال آینده به ٤,٩ درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این رقم برای سال پس از آن هم ٣.٩ درصد پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی قبلی دولت قطر برای کسری بودجه سال آینده این کشور معادل ٤.٧ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

براساس این گزارش، پیش‌بینی نرخ رشدقطر امسال نیز از ٧,٧ درصد به ٧.٣ درصد کاهش یافته است. دولت دوحه تاکید می‌کند که با وجود کسری بودجه به سرمایه‌گذاریهای سنگین زیرساختی خود طی چند سال آینده ادامه خواهد داد.

برپایه آمارهای دویچه بانک آلمان، دولت قطر میان سالهای ٢٠٠٤ تا ٢٠١٣ سالانه ١٨ درصد بر میزان هزینه‌های خود افزوده است که بالاترین میزان میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود.

صالح النبیت وزیر آمار و برنامه‌ریزی توسعه در این باره گفت: با وجود کاهش قیمت نفت خام، سرمایه‌گذاریهای قطر در پروژه‌های کلان ادامه می‌یابد. قطر از منابع عظیمی برخوردار است. میزان ذخایر مالی قطر معادل ١٤٠ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تره ور کولینان مدیر رتبه‌بندی دولتی موسسه استاندارد اند پورز می‌گوید: ثروت کلان و موقعیت مالی قوی قطر می‌تواند تاثیر منفی کاهش قیمت نفت را خنثی کند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که پایین ماندن قیمت نفت خام ممکن است در سالهای آینده این کشور را با مشکلات مالی روبرو کند.
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۴۷۷