تسلط داعش بر شهر نفتی سرت در لیبی

تسلط داعش بر شهر نفتی سرت در لیبی
نیروهای فجر لیبی وابسته به کنگره عمومی همه ورودیهای شهر سرت و مواضع نظامی اطراف آن را از دست داده اند و به شهر مصراته و اطراف آن عقب نشینی کرده‌اند.

شبکه "الجزیره" گزارش داد که کنترل منابع نفتی و تبدیل لیبی به مقرّی برای گسترش نفوذ در قاره آفریقا از اهداف یورش گروه تروریستی داعش به شهر راهبردی و ساحلی سرت در لیبی و اشغال کامل آن است.

 

این شبکه که به طور غیر مستقیم از داعش حمایت می کند اعلام کرد: گروه دولت اسلامی [داعش] با تسلط بر ورودی غربی شهر سرت توانست این شهر را به طور کامل به کنترل خود در آورد.

 


شهر سرت که 450 کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد نقطه حرکت به شهر مصراته است.

 


نیروهای فجر لیبی وابسته به کنگره عمومی همه ورودیهای شهر سرت و مواضع نظامی اطراف آن را از دست داده اند و به شهر مصراته و اطراف آن عقب نشینی کرده‌اند.

 


محمد الکبیر الکتبی گزارشگر الجزیره در گزارشی با اشاره به تصاویر ورود داعشی‌ها به سرت گفت: کنترل داعش بر شهر ساحلی سرت که شرق لیبی را به غرب آن متصل می کند زنگ خطر را با توجه به اوضاع وخیم امنیتی در لیبی به صدا در آورده است.

 


گزارشگر الجزیره با اشاره به پرچم داعش روی نیروگاه حرارتی سرت در ورودی غربی این شهر گفت: این آخرین موضعی بود که نیروهای فجر لیبی وابسته به کنگره ملی مورد حمایت گردانهای انقلابی آن را از دست دادند.

 


تسلط داعش بر سرت باعث می شود راه برای تصرف شهر راهبردی مصراته نیز هموار شود به همین سبب شورای نظامی مصراته برای مقابله با پیشروی داعش بسیج عمومی اعلام کرده است.

 


ورودی مصراته از صبح دیروز صحنه درگیریهای پراکنده بین نیروهای وابسته به ستاد مشترک و افراد مسلح داعشی است.

 


گفته می شود هدف داعش ورود و تسلط بر منابع نفت در بندر راس لانوف و میدان نفتی مبروک است به خصوص آنکه مدتی است این دو منطقه نفت خیز فاقد حمایت خارجی است.

 


روشن است که داعش از وضع امنیتی کنونی لیبی استفاده کرده است و استفاده می کند.

 


رسیدن گروههای سیاسی درگیر منازعه در لیبی به توافق جامع در مغرب می تواند تضمین مهمی باشد تا جلوی طرحهای این گروه را در حال و آینده بگیرد.

 


لیبی پس از سوریه و عراق سومین کشوری است که داعش به این روشنی در آن ها حضور یافته است.

 


گسترش نفوذ داعش باعث می شود که اگر امنیت از بین رفته باز نگردد جنگجویان را از طیف های مختلف به خود جلب کند.

 


بسیاری هشدار می‌دهند امکان دارد لیبی به مقرّی برای داعش تبدیل شود و از آنجا به سراسر مغرب عربی و شمال آفریقا گسترش یابد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۶
تعداد بازدید : ۸۳۱