وزیر نفت: سال آینده 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه می شود

وزیر نفت: سال آینده 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه می شود
مهندس رستم قاسمی در باره تامین مالی فازهای 15 و 16 و همچنین 17 و 18 پارس جنوبی در سال آینده گفت: پروژه های وزارت نفت، اولویت بندی شده اند و در پارس جنوبی نیز فازهای 15 و 16 مراحل پایانی خود را طی می کنند و امیدواریم سال آینده، با تولید از این دو پروژه (فازهای 15 و 16 و فازهای 17 و 18) روزانه یکصد میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شود.
 

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت امروز (دوشنبه 12 دی) در حاشیه مراسم امضای 2 قرارداد در حوزه پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان این که ایران از سال ها قبل تحریم شده است، گفت: ما تازه تحریم نشده ایم و سالهاست که آمریکایی ها ما را تحریم کرده اند و قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد، ما نیز از فرصت های تحریم به خوبی استفاده خواهیم کرد و روز به روز پروژه های ما پیشرفت رو به جلوی خود را ادامه خواهند داد.

وزیر نفت در مورد انتشار اوراق سلف نفتی گفت: آیین نامه های انتشار این اوراق تهیه و در سازمان بورس نهایی شده و به تصویب رسیده است.

مهندس قاسمی تصریح کرد: مقدمات انتشار این اوراق در دولت در حال نهایی شدن است و به زودی منتشر خواهد شد.

وی در باره افزایش جذابیت اوراق مشارکت نفتی از طریق افزایش سود مشارکت، گفت: افزایش بهره اوراق مشارکت به بیش از 17 درصد هنوز قطعی نشده است.

وزیر نفت در مورد اهمیت قراردادهایی که امروز به امضا رسید، گفت: قراردادی که امروز برای حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی امضا شد در واقع اولین قرارداد برای شروع بهره برداری از لایه های نفتی در پارس جنوبی است که میان یک شرکت ایرانی و شرکت نفت و گاز پارس به امضا رسید.

مهندس رستم قاسمی افزود: امیدواریم با شروع پروژه لایه های نفتی در زمان تعیین شده، طبق قرارداد به اهداف خود دست یابیم.

وزیر نفت ادامه داد: این پروژه یک کار جدید در پارس جنوبی است، ضمن آن که حفاری افقی که به طول 6 کیلومتر برای این پروژه انجام خواهد شد، برای اولین بار در ایران انجام می شود.

مهندس قاسمی ادامه داد: قرارداد منعقد شده، جزء قراردادهایی است که پیش از این اعلام شده بود و به صورت هفتگی این قراردادها امضا خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه تولید صیانتی از مخزن، فرآیندی است که از زمان کشف مخزن تا انتهای عمر بهره برداری را شامل می شود، افزود: قرارداد دیگری که امروز به امضا رسید، قرارداد مطالعات مخزن برای استفاده صیانتی از آن است و برای نخستین بار پژوهشکده ازدیاد برداشت در پارس جنوبی فعالیت خواهد کرد.

مهندس قاسمی ادامه داد: قطر به عنوان شریک ما در این میدان است ولی باید به صورت اصولی و بهینه از این میدان استفاده کند.

وی گفت: در لایه نفتی پارس جنوبی قطری ها بهره برداری را آغاز کرده اند و ما نیز از امروز فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم هرچه سریعتر عقب ماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم.

۱۲ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۴۰
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۵۷